Scoren met proeven

Je bent jong, en je ontwerpt wat. Zoals Julie Louwman (25), die voor haar afstuderen bij Design for Interaction een concept bedacht om kinderen gezonder te laten eten. O, en daar meteen een wereldwijde wedstrijd van topkok Jamie Oliver mee won.

“Eh ja, de mensen achter Jamie Olivers Open Ideo-wedstrijd hebben toevallig net gevraagd of ik mijn gegevens naar zijn team wilde sturen”, lacht Louwman bescheiden op de vraag of ze de charmante kok al ontmoet heeft. “Hij heeft in elk geval een boekje gemaakt over zijn Open Ideo-ontwerpwedstrijd, waarin mijn concept vermeld staat.”

En dat terwijl het Louwman eigenlijk helemaal niet te doen was om Jamie. “Ik studeer momenteel af bij Fabrique, op een methode om kinderen gezonder en gevarieerder te laten eten”, vertelt ze. “Ik stuitte per ongeluk op de wedstrijd, en die sloot precies aan op waar ik toch al mee bezig was.” Nu is ze één van de zeventien winnaars. En werkt ze aan een concreet product voor supermarkten, waarbij kinderen van vier tot zes jaar zo veel mogelijk verschillende groenten proeven en kunnen waarderen op een bijbehorende website. Hoe meer ze proeven en lekker vinden, hoe meer punten ze scoren.

Niet zo gek dat Jamie Oliver ervoor viel; hij maakt er zijn levenswerk van om kinderen op Britse en Amerikaanse scholen gezonder en gevarieerder te laten eten. Hij hoopt het groeiende obesitasprobleem zo letterlijk te lijf te gaan en kinderen meteen bewuster te maken van voedsel. Want nee: tomaten komen niet uit de fabriek en melk komt echt uit een koe – iets wat steeds minder kinderen beseffen. Oliver maakte er zelfs tv-programma’s over: ‘Jamie’s School Dinners’ en ‘Jamie’s Food Revolution’.

Maar Jamie Oliver is kok en vader van drie bloedjes. Vanwaar die affiniteit met kinderen en eten bij een jonge TU-student? Louwman: “Mijn moeder is Frans. Ik weet van jongs af aan niet beter dan dat ik garnalen, geitenkaas en andere ‘bijzondere’ smaken eet. Ik hou enorm van eten. Mijn kleine nichtje lust niets, voor haar wordt elke avond apart gekookt. Dat is toch ontzettend zonde van al dat lekkere voedsel?” Puur hobbyisme, dus. “En overgewicht bij kinderen is natuurlijk een actueel maatschappelijk probleem.”

Om dat op te lossen, moet hoe dan ook een belangrijke vicieuze cirkel doorbroken worden, denkt de IO-student. “Ouders willen wel gevarieerd koken, maar dat vinden kinderen vaak niet lekker. Ouders hebben geen zin in een strijd aan tafel, koken dus vaker de prakjes die wel geliefd zijn en voor je het weet eten ze drie keer per week hetzelfde. Zo leren kinderen nauwelijks nieuw voedsel kennen.” Door kinderen te belonen voor het proberen van nieuwe smaken, doorbreek je dat, denkt Louwman.

De families bij wie de afstudeerder aanschoof tijdens het avondeten, reageerden enthousiast. Want probeer maar eens iets nieuws naar binnen te schuiven bij een eigenwijze kleuter – dan is elk concept welkom. “Hartstikke fijn natuurlijk”, lacht ze. “Maar het zou leuk zijn als Jamie Oliver net zo enthousiast is, en naar mijn eindpresentatie komt.”
En hoe zit het eigenlijk met haar eigen eetgewoonten? Heeft Louwman elke avond braaf de schijf van vijf op haar bordje? “Ik doe mijn best om gezond te eten, ik vind het in elk geval leuk om te koken.” Recepten van Jamie Oliver, natuurlijk. “Eh ja”, lacht de student, “ik héb zijn boek…”

Dat schrijft de onderdeelcommissie (odc) in een brief aan de decaan en de ondernemingsraad. TNW had drie tot vier jaar geleden nog een positief resultaat van tien miljoen euro, maar heeft nu een begrotingstekort van 6,5 miljoen euro.

De odc (een commissie van de ondernemingsraad) noemt de wijze waarop de tekorten zich ontwikkelen en het korte tijdsbestek waarin dit gebeurt ‘verbazingwekkend’. ‘Er is hiermee in twee jaar tijd weinig zichtbaars gebeurd.’
Decaan Raoul Bino zegt dat de vraag om een onderzoek ‘terecht’ is. “Natuurlijk moeten we daar naar kijken, maar voor een groot deel weten we wat er is gebeurd. De vraag is hoe we er voor kunnen zorgen dat dit in de toekomst niet weer gebeurt, zeker gezien de extra eisen die nu vanuit het college van bestuur aan ons worden gesteld.”

Alle faculteiten moeten van het college uiterlijk half januari met voorstellen komen om tien procent te bezuinigen op het geld dat zij vanuit de overheid krijgen. Ook moeten zij vijf procent bezuinigen op niet-personele kosten.
Een belangrijk deel van de tekorten bij TNW komt voort uit het feit dat de TU het overheidsgeld de afgelopen twee jaar anders heeft verdeeld over de faculteiten, zo schrijft de odc. Zij vindt dat als een andere verdeling ‘enorm grote effecten’ veroorzaakt er beleid moet zijn waarmee de betrokken faculteit de daling aan inkomsten met redelijke maatregelen kan opvangen.
De odc meent dat hiervoor op het niveau van het college van bestuur (met de ondernemingsraad als gesprekspartner) al in 2008 keuzes gemaakt hadden moeten worden. Er had, zo schrijft de odc, al een ‘dempingsmechanisme’ in werking moeten zijn om die fluctuerende inkomsten voor faculteiten te kunnen opvangen.

De odc vraagt de or dan ook om dit onderwerp bij het college van bestuur op de agenda te plaatsen.
De odc ondersteunt overigens het beheerste vacaturebeleid van Bino. Het aannemen van nieuw personeel vindt de odc in principe onjuist als er door het miljoenentekort maatregelen moeten worden genomen.
Ook stelt de odc voor om de Botanische Tuin organisatorisch binnen TNW te houden. De faculteit draagt momenteel ruim twee ton bij aan de tuin, maar heeft aangekaart dit niet alleen haar verantwoordelijkheid te vinden.