Sailor Swift wint Marin modelzeilwedstrijd

Zowel de snelste als de meest innovatieve modelzeilboot op Marins jaarlijkse ontwerp- en zeilwedstrijd waren Delftse creaties. De race vond op 16 januari plaats in het ondiepe waterbassin van onderzoeksinstituut Marin in Wageningen.

Het winnende ontwerp Sailor Swift was simpel, goed afgewerkt en had precies de juiste dimensies voor een succesvol resultaat. Studenten Sander de Haan, Yannick van Dijk, Barend Hulshof, Stijn Smaal en Rep Boonstra hadden gekozen voor een catamaranromp met twee vleugelzeilen en verstelbare zwaarden voor maximale stabiliteit. Hun ontwerp bleek zeer goed bestuurbaar om het maximale eruit te halen tijdens de wedstrijd.

De innovatieprijs werd gewonnen door een ander TU-team bestaand uit Ties Nieuwenhuizen, Robin Berendschot, Stijn Koehler, Rijk van Manen en Gerjan Nieuwerth. Zij hadden hun trimaran De Zeven Provinciën voorzien van een verschuifbare middenromp. Door de middenromp met het zeil erop in de richting van de wind te verplaatsen, bleef het schip beter rechtop. Ook had de jury waardering voor de twee vleugelzeilen die uit verschillende delen bestaan en waarin verschillende stuurmechanismen met elkaar geïntegreerd waren.

De modelschepen werden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie, waarbij er twee banen afgelegd moesten worden. De deelnemers moesten laten zien dat hun bootjes niet alleen snel kunnen varen, maar ook snel boeien kunnen ronden. Dit jaar werden er alleen beperkingen gesteld aan de totale afmeting van de romp en mast. Zo mocht de totale afmeting van de boot maximaal 1 meter lang zijn, minimaal veertig centimeter breed en maximaal een meter hoog vanaf de waterlijn, met een maximale lengte van kielen en roeren van tien centimeter. De modelzeilwedstrijd is onderdeel van de minor opleiding zeiljachten aan de TU Delft en de Hogeschool Rotterdam.