Opinie

Rot op

Hij bleef echter behoorlijk irritant precies in mijn zon staan dus na een ,,Goed, haal dan maar bier”, kwam hij even later terug met wat kutfluitjes en nam onze kennismaking een aanvang. ,,Meneer”, zo vroeg hij, ,,Hoe lang duurt mijn opleiding nou?” Tak, daar zit je dan met een bek vol tanden; ik kon daar moeilijk antwoord op geven. Er is namelijk niemand in de hele wereld die dat weet. Maar daar ik de lulligste niet ben en die rugzakjes toch altijd weer je hart doen smelten, waagde ik een poging.

,,Vroeger, heel vroeger, in den beginne zeg maar, duurde een studie vijf jaar, nominaal. Dat was in de tijd dat ferme jongens met hun blonde lokken en hun hart van goud – type Klinkhamer – met brommers en met treinen vanuit diepreligieuze polders naar de TH kwamen gereden om daar bij goedchristelijke hospita’s vijf lange jaren hard te werken. Ja, Jan kon altijd al goed leren, zei de familie dan. Na afloop keerden ze weer naar het ondergelopen Zeeland terug om hoge nieuwe en sterke dijken te bouwen van Deltahoogte – zie Terlouw, Oosterschelde windkracht 10. Of om later vliegtugen te bouwen van wereldklasse bij Fokker, of auto’s met pientere pookjes. In die tijd was dat dus.”

,,Was dat toen Ritzen en Nuis zelf studeerden?” ,,Ja, bijna goed. Maar onthoud wel dat Nuis een alfa is. Maar goed. Later, veel later, toen jij al geboren was, toen kreeg je de twee-fasenstructuur. De studie werd vier jaar, waarbij de allerergste nerds door de universiteit gevangen gehouden werden, en weggepromoveerd in zogenaamde aio-plaatsen. Dit was in de tijd van Deet, daar heb je misschien nog wel eens van gehoord.”

,,Wie?” ,,Laat maar. We nemen er nog eentje. Goeiemôgge.”,,Wat?” ,,Laat maar. Daarna werd het leuk. Allerlei lobbybobo’s gingen roepen dat alleen technische studies weer vijf jaar moesten hebben. En onder het motto ‘het is algemeen bekend dat rechten geen fuck voorstelt’ waren wij van de studenten erg verguld met die erkenning.”

,,Stelt rechten dan niets voor?” ,,Eh, laten we doen van wel. Enfin, toen de inkt van de nieuwe vijfjarige studieprogramma’s net droog was, bedacht Nuis het beste verkiezingenverraad aller tijden. Alle studenten stemmen D66 en daardoor kwam dat mes in de rug toch nog onverwacht, dat slagersmes, een Excalibur van 1,5 Gf. Zijn bachelor shit wordt nu naar het schijnt over vier jaar ingevoerd, om zeker te weten dat ergeen enkele student nù gaat demonstreren.”

,,Maar als je nu dus denkt dat jouw studie vijf jaar duurt, mooi niet! In de wet staat namelijk dat een studie vier jaar duurt. Hoewel het universiteitsbestuur dat ‘vergeten’ was, had het parlement van de TU toch niet de kloten ze weg te stemmen.”

,,Dus als jouw vraag is drie, vier of vijf, is er maar een ding zeker: door al dit geknoei wordt mijn goede, oude, vertrouwde Deltsche ir.-titel steeds meer waard. Dag feut.”

Harry van de Pol

Ik zat laatst op een terras. Ik was namelijk wel wat actie toe en vol spanning wachtte ik op de komst van de vox populi van de onderwijswereld. Maar er gebeurde helemaal niks, nada, noppes. Geen kamerleden, beginnende staatssecretarissen, derdejaars politicologie uit Leiden (van dat feit alleen al ga je kotsen) of journalisten om de studentenmening te peilen. Niets van dit al. Het enige dat er gebeurde was dat er een sjaars naar mij toekwam. ,,Meneer, mag ik u wat vragen?” ,,Rot op, feut, ik zit hier te zuipen”, diende ik hem geroutineerd van repliek.

Harry van de Pol