Wist u dat de Hema-rookworst hoort tot de ‘spaarzame Nederlandse voorbeelden van stilistische duurzaamheid waar de mode en tijd geen vat op kregen, het ultieme ideaal van veel ontwerpers’? Ik ook niet.
Het boek ‘Designers in Nederland, een eeuw productvormgeving’ biedt nog meer van dit soort leuke wetenswaardigheden. Wat te denken van de nieuwe tuintoepassingen van ‘bielzen Mien’ (tuinarchitecte Mien Ruys) waardoor in heel Nederland de tuinen massaal op de schop gingen. En we nu nog tegen oerlelijke grindtegels en houten spoorbielzen aankijken.
Design is in. Niemand kijkt er anno 2004 nog van op als je op een feestje begint over je via interieurblad Eigen Huis tweedehands op de kop getikte Charles en Ray Eames-stoel. Design is overal: televisieprogramma’s, woonbladen, glossy’s en zelfs kranten besteden veel aandacht aan de nieuwste lifestyleproducten.
TU-docent en samensteller van het boek Timo de Rijk doet daar nog een schepje bovenop. Hij belooft een beknopt en toegankelijk overzicht waarin de carrière, het werk en de betekenis wordt toegelicht van driehonderd Nederlandse ontwerpers, ontwerpbureaus en bedrijven uit de twintigste eeuw. De Rijk nam gelukkig niet alleen overbekende namen als Berlage, Gispen en Rietveld in het boek op, maar ook de populistische ontwerpen van Jan des Bouvrie en het autostoeltje Maxi Cosi van de Rotterdamse ontwerper Huibert Groenendijk. Dat maakt het boek verrassend, divers en herkenbaar.
Ook aan ‘Delft’ gelieerde ontwerpers en bureaus komen ruimschoots aan bod. De brand personality van het succesvolle bureau Fabrique, het muntgeld van Bruno Ninaber van Eyben, de sieraden van Gijs Bakker en de hulpmiddelen voor gehandicapte kinderen van de Stichting Bio Kinderrevalidatie, die structureel samenwerkt met de TU Delft.
Gelardeerd met veel prachtig authentiek illustratiemateriaal (een compliment voor de beeldredactie), is het boek een genot om door te bladeren. Het biedt volop herkenning. Welk jongetje had vroeger zijn bouwpakketjes niet opgesteld in een Tomado-wandrekje – en wat was dat rek toch eigenlijk léuk. Tegenwoordig moet je er de rommelmarkten voor afstruinen. Ook het bed van de Deventer smid Johannes Auping en de hip vormgegeven blikken trommels van Brabantia kent iedereen.
De bij de illustraties horende biografieën van de ontwerpers zijn niet altijd even spannend om te lezen. Aan de vormgeving is erg veel zorg besteed. Het boek misstaat niet op de spreekwoordelijke koffietafel, al is het formaat gelukkig een stuk handzamer dan het gemiddelde koffietafelboek. Een leuk hebbeding voor liefhebbers van (Nederlands) design.
‘Designers in Nederland, een eeuw productvormgeving’. Uitgeverij Ludion, 432 pag., 39,50 euro, Isbn 90-76588 48 1
Wist u dat de Hema-rookworst hoort tot de ‘spaarzame Nederlandse voorbeelden van stilistische duurzaamheid waar de mode en tijd geen vat op kregen, het ultieme ideaal van veel ontwerpers’? Ik ook niet. Het boek ‘Designers in Nederland, een eeuw productvormgeving’ biedt nog meer van dit soort leuke wetenswaardigheden. Wat te denken van de nieuwe tuintoepassingen van ‘bielzen Mien’ (tuinarchitecte Mien Ruys) waardoor in heel Nederland de tuinen massaal op de schop gingen. En we nu nog tegen oerlelijke grindtegels en houten spoorbielzen aankijken.
Design is in. Niemand kijkt er anno 2004 nog van op als je op een feestje begint over je via interieurblad Eigen Huis tweedehands op de kop getikte Charles en Ray Eames-stoel. Design is overal: televisieprogramma’s, woonbladen, glossy’s en zelfs kranten besteden veel aandacht aan de nieuwste lifestyleproducten.
TU-docent en samensteller van het boek Timo de Rijk doet daar nog een schepje bovenop. Hij belooft een beknopt en toegankelijk overzicht waarin de carrière, het werk en de betekenis wordt toegelicht van driehonderd Nederlandse ontwerpers, ontwerpbureaus en bedrijven uit de twintigste eeuw. De Rijk nam gelukkig niet alleen overbekende namen als Berlage, Gispen en Rietveld in het boek op, maar ook de populistische ontwerpen van Jan des Bouvrie en het autostoeltje Maxi Cosi van de Rotterdamse ontwerper Huibert Groenendijk. Dat maakt het boek verrassend, divers en herkenbaar.
Ook aan ‘Delft’ gelieerde ontwerpers en bureaus komen ruimschoots aan bod. De brand personality van het succesvolle bureau Fabrique, het muntgeld van Bruno Ninaber van Eyben, de sieraden van Gijs Bakker en de hulpmiddelen voor gehandicapte kinderen van de Stichting Bio Kinderrevalidatie, die structureel samenwerkt met de TU Delft.
Gelardeerd met veel prachtig authentiek illustratiemateriaal (een compliment voor de beeldredactie), is het boek een genot om door te bladeren. Het biedt volop herkenning. Welk jongetje had vroeger zijn bouwpakketjes niet opgesteld in een Tomado-wandrekje – en wat was dat rek toch eigenlijk léuk. Tegenwoordig moet je er de rommelmarkten voor afstruinen. Ook het bed van de Deventer smid Johannes Auping en de hip vormgegeven blikken trommels van Brabantia kent iedereen.
De bij de illustraties horende biografieën van de ontwerpers zijn niet altijd even spannend om te lezen. Aan de vormgeving is erg veel zorg besteed. Het boek misstaat niet op de spreekwoordelijke koffietafel, al is het formaat gelukkig een stuk handzamer dan het gemiddelde koffietafelboek. Een leuk hebbeding voor liefhebbers van (Nederlands) design.
‘Designers in Nederland, een eeuw productvormgeving’. Uitgeverij Ludion, 432 pag., 39,50 euro, Isbn 90-76588 48 1

Comments are closed.