,,Nu valt ongeveer tien procent van de studenten af na de propaedeuse. De rest moet de mogelijkheid houden om een volwaardige studie af te ronden. Een bachelor-diploma is dan een overbodige hindernis in de studie.
Bezuinigingen mogen al helemaal niet de drijfveer zijn achter zulke ingrijpende maatregelen.” (Onderwijsdekaan Walter Bohle van de Universiteit Twente, in het Chemisch Weekblad)
,,Hoorcolleges vereisen een enorme fysieke en intellectuele inspanning van de docent. Er zijn weinig dingen moeilijker dan een boeiend betoog te houden voor honderd of meer rumoerige en kritische studenten op een regenachtige maandagochtend om half negen. De docent is dramaturg, regisseur en hoofdrolspeler tegelijk die in een monoloog de nodige spannende wendingen, herhalingen, epitheta ornantia en rustpauzes moet brengen.” (Columniste Louise Fresco in het wetenschapskatern van NRC Handelsblad)
,,Volgens Bolkestein waren de hooggeleerde reacties op de regeringsplannen ‘voorbarig’, omdat staatssecretaris Nuis ze nog nader moet uitwerken. Zo bleef de indruk hangen dat de paarse coalitiepartijen vooral met hun plannen hebben willen bereiken dat op universiteiten en hogescholen wordt nagedacht over mogelijke bezuinigingen. Dat kan nooit kwaad.” (Hoofdartikel in de Haagsche Courant)
,,Het exclusieve recht dat de Nederlandse universiteiten aan hoogleraren toekennen om op te treden als promotor, verhoogt niet alleen de afstand tussen onderwijs en onderzoek voor de niet-professorale universitaire wetenschappers, maar ook het gevoel dat onderwijs een ondergeschikte taak blijft in vergelijking met onderzoek.” (Chris Sinha in NRC Handelsblad)
,,Een dergelijke rigoureuze aanpak (sluiting van drie à vier universiteiten) heeft als voordeel dat de kwaliteit van de opleidingen niet wordt aangetast. Los van de onafzienbare commotie (…) heeft dit scenario zodanig grote wachtgeldconsequenties dat het prohibitief lijkt. Het zou echter aantonen dat men kwaliteit blijft verkiezen boven kwantiteit van hoger-onderwijsinstellingen. Overigens, nergens in Europa is de dichtheid van universiteiten en hogescholen zo groot als in ons land.” (Uit de brief van KIvI en Niria aan de minister van onderwijs)
,,Nu valt ongeveer tien procent van de studenten af na de propaedeuse. De rest moet de mogelijkheid houden om een volwaardige studie af te ronden. Een bachelor-diploma is dan een overbodige hindernis in de studie. Bezuinigingen mogen al helemaal niet de drijfveer zijn achter zulke ingrijpende maatregelen.” (Onderwijsdekaan Walter Bohle van de Universiteit Twente, in het Chemisch Weekblad)
,,Hoorcolleges vereisen een enorme fysieke en intellectuele inspanning van de docent. Er zijn weinig dingen moeilijker dan een boeiend betoog te houden voor honderd of meer rumoerige en kritische studenten op een regenachtige maandagochtend om half negen. De docent is dramaturg, regisseur en hoofdrolspeler tegelijk die in een monoloog de nodige spannende wendingen, herhalingen, epitheta ornantia en rustpauzes moet brengen.” (Columniste Louise Fresco in het wetenschapskatern van NRC Handelsblad)
,,Volgens Bolkestein waren de hooggeleerde reacties op de regeringsplannen ‘voorbarig’, omdat staatssecretaris Nuis ze nog nader moet uitwerken. Zo bleef de indruk hangen dat de paarse coalitiepartijen vooral met hun plannen hebben willen bereiken dat op universiteiten en hogescholen wordt nagedacht over mogelijke bezuinigingen. Dat kan nooit kwaad.” (Hoofdartikel in de Haagsche Courant)
,,Het exclusieve recht dat de Nederlandse universiteiten aan hoogleraren toekennen om op te treden als promotor, verhoogt niet alleen de afstand tussen onderwijs en onderzoek voor de niet-professorale universitaire wetenschappers, maar ook het gevoel dat onderwijs een ondergeschikte taak blijft in vergelijking met onderzoek.” (Chris Sinha in NRC Handelsblad)
,,Een dergelijke rigoureuze aanpak (sluiting van drie à vier universiteiten) heeft als voordeel dat de kwaliteit van de opleidingen niet wordt aangetast. Los van de onafzienbare commotie (…) heeft dit scenario zodanig grote wachtgeldconsequenties dat het prohibitief lijkt. Het zou echter aantonen dat men kwaliteit blijft verkiezen boven kwantiteit van hoger-onderwijsinstellingen. Overigens, nergens in Europa is de dichtheid van universiteiten en hogescholen zo groot als in ons land.” (Uit de brief van KIvI en Niria aan de minister van onderwijs)
Comments are closed.