Opinie

Roept u maar

,,De decaan, van oudsher een vaderlijke figuur, is nu directeur van een multinational, die te maken krijgt met zaken als personeelsmanagement. De universiteit is explosief gegroeid en moet bovendien meer rekenschap afleggen; het is een groot bedrijf geworden.’

(Herman Pleij, hoogleraar historische Nederlandse letterkunde aan de UvA, in Intermediair.)

,,Het lijkt mij dan ook een goed idee om tegelijk met de verkorting van de studieduur de onderwijslast van de docenten te verhogen, en op die manier de begeleiding van de studenten te verbeteren. Er is geen enkele reden waarom Nederlandse academici zo weinig tijd aan onderwijs besteden, gegeven het geringe aantal publikaties.” (Guido Imbens, associate professor aan de Harvard universiteit, in de Volkskrant.)

,,Een andere tegenstelling (tussen Delft en Twente) is dat Twente universiteit en hbo liever gescheiden houdt, terwijl Delft aan een gezamenlijke propaedeuse denkt. Verschillende hbo’s bieden nu in samenwerking met Engelse polytechnics al master of science-opleidingen aan. Als de ir-titel ook in een MSc wordt omgezet, kan de merkwaardige situatie ontstaan van twee studiepaden die tot dezelfde titel leiden.” (Christian Jongeneel in het Technisch Weekblad.)

,,De universitaire wereld is in beweging, ja, maar leg mij eens uit waarom deze beroepsgroep in alle rust zou moeten kunnen werken. Een kind kan zien dat over zaken als kwaliteitsbewaking, profilering en doelmatigheid niet aan alle universiteiten even hard werd nagedacht. De overheid heeft dat wel opgepikt. Moet dat ook oppikken.” (A. van Heeringen, directeur Adviesraad voor Wetenschap en Technologiebeleid, in Intermediair.)

,,Zes jaar na de invoering ervan in het universitair systeem, zijn veel Denen niet erg overtuigd van de driejarige bachelors-graad. (…) De werkgeversvereniging heeft laten weten geen interesse te hebben voor de nieuwe graad. Zij wil kandidaten met de traditionele vijfjarige masters-graad, en slechts 25 procent van de bachelors hebben werk gevonden.” (Henrik Egede in de Times Higher Education Supplement.)

,,Tenslotte is de wetenschappelijke cultuur rechtstreeks afgeleid van de orale traditie van kansel en yeshiva. Die cultuur had en heeft niet tot taak de geestelijke vermogens van mensen te ontwikkelen, maar hen te trainen in voorgeschreven ritueel gedrag.” (Drs. W.N. de Jong over het hoorcollege, in NRC Handelsblad.)

Auke Herrema

,,De decaan, van oudsher een vaderlijke figuur, is nu directeur van een multinational, die te maken krijgt met zaken als personeelsmanagement. De universiteit is explosief gegroeid en moet bovendien meer rekenschap afleggen; het is een groot bedrijf geworden.” (Herman Pleij, hoogleraar historische Nederlandse letterkunde aan de UvA, in Intermediair.)

,,Het lijkt mij dan ook een goed idee om tegelijk met de verkorting van de studieduur de onderwijslast van de docenten te verhogen, en op die manier de begeleiding van de studenten te verbeteren. Er is geen enkele reden waarom Nederlandse academici zo weinig tijd aan onderwijs besteden, gegeven het geringe aantal publikaties.” (Guido Imbens, associate professor aan de Harvard universiteit, in de Volkskrant.)

,,Een andere tegenstelling (tussen Delft en Twente) is dat Twente universiteit en hbo liever gescheiden houdt, terwijl Delft aan een gezamenlijke propaedeuse denkt. Verschillende hbo’s bieden nu in samenwerking met Engelse polytechnics al master of science-opleidingen aan. Als de ir-titel ook in een MSc wordt omgezet, kan de merkwaardige situatie ontstaan van twee studiepaden die tot dezelfde titel leiden.” (Christian Jongeneel in het Technisch Weekblad.)

,,De universitaire wereld is in beweging, ja, maar leg mij eens uit waarom deze beroepsgroep in alle rust zou moeten kunnen werken. Een kind kan zien dat over zaken als kwaliteitsbewaking, profilering en doelmatigheid niet aan alle universiteiten even hard werd nagedacht. De overheid heeft dat wel opgepikt. Moet dat ook oppikken.” (A. van Heeringen, directeur Adviesraad voor Wetenschap en Technologiebeleid, in Intermediair.)

,,Zes jaar na de invoering ervan in het universitair systeem, zijn veel Denen niet erg overtuigd van de driejarige bachelors-graad. (…) De werkgeversvereniging heeft laten weten geen interesse te hebben voor de nieuwe graad. Zij wil kandidaten met de traditionele vijfjarige masters-graad, en slechts 25 procent van de bachelors hebben werk gevonden.” (Henrik Egede in de Times Higher Education Supplement.)

,,Tenslotte is de wetenschappelijke cultuur rechtstreeks afgeleid van de orale traditie van kansel en yeshiva. Die cultuur had en heeft niet tot taak de geestelijke vermogens van mensen te ontwikkelen, maar hen te trainen in voorgeschreven ritueel gedrag.” (Drs. W.N. de Jong over het hoorcollege, in NRC Handelsblad.)

Auke Herrema

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.