Rente verlagen voor pechstudenten? Dijkgraaf geeft drie opties

Alle partijen behalve de VVD steunden in oktober een amendement van Pieter Omtzigt om de rente te verlagen voor de studenten van het leenstelsel. Dat wilde hij betalen door het belastingvoordeel voor expats te verkleinen, wat 183 miljoen euro zou moeten opleveren.

Maar hoe wend je dat geld aan voor de pechstudenten? Er zijn drie mogelijkheden, aldus demissionair minister Robbert Dijkgraaf in een brief:

• Een korting op de rente van bijvoorbeeld 1 procent. Stel dat de rente naar 5 procent stijgt, dan betalen studenten van het leenstelsel dus 4 procent.
  • Een renteplafond van bijvoorbeeld 2,75 procent. Zolang de rente laag is, betalen de pechstudenten dan hetzelfde als anderen. Mocht de rente stijgen, dan blijft die van hen hooguit 2,75 procent.
  • Een jaarlijks bedrag uitkeren (of van de studieschuld aftrekken) aan pechstudenten die nu een tegemoetkoming krijgen. Dat zou neerkomen op 65 euro per leenstelseljaar, dus 260 euro per jaar voor studenten die vier jaar basisbeurs misliepen.

In het algemeen lijkt Dijkgraaf niet erg enthousiast over de aanpassing. Natuurlijk is de stijgende rente niet fijn, maar het stelsel is juist bedoeld voor alle omstandigheden, vindt hij. De rente is bovendien lager dan op de markt en er zijn vangnetten voor oud-studenten met een laag inkomen.

Verschillen in rente tussen oud-studenten zijn ook moeilijk uit te leggen. Mocht de Tweede Kamer daarvoor kiezen, dan moet er nader onderzoek komen ‘naar de juridische houdbaarheid daarvan, in het licht van het beginsel van gelijke behandeling’, aldus Dijkgraaf.

Daarnaast is het de vraag of de 183 miljoen euro inderdaad van de expats zal komen, zoals Omtzigt beoogt. De versobering van hun belastingvoordeel zal de Nederlandse economie schaden, meent een meerderheid in de Eerste Kamer. Ze vragen het kabinet om met een alternatief voorstel te komen. (HOP, BB)