Rekenkamer wil afspraken coronasteun

De Algemene Rekenkamer wil dat het ministerie van Onderwijs goed met de instellingen afstemt hoe ze de besteding van de coronasteun moeten verantwoorden. Het zou niet voor het eerst zijn dat extra onderwijsgeld aan andere zaken opgaat.

Midden februari presenteerde het demissionaire kabinet een omvangrijk steunpakket om de gevolgen van de coronacrisis in het onderwijs te verzachten. Van de 2,7 miljard euro die bestemd is voor het mbo en het hoger onderwijs gaat 1,1 miljard direct naar studenten. Zo krijgen de meeste afgestudeerden een tegemoetkoming van 535 euro, wordt het collegegeld volgend studiejaar gehalveerd en hebben studenten langer recht op studiefinanciering.

In een brief aan de nieuwe Tweede Kamer waarschuwt de Rekenkamer dat de onderwijsinstellingen precies moeten weten wat het doel is van het extra geld en hoe ze de besteding in hun jaarverslag moeten verantwoorden. “Anders is het risico reëel dat achteraf niet meer is vast te stellen wat de resultaten zijn van de financiële injectie.” (HOP, HC)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl