Buiten de campus

Rector Radboud Universiteit stapt per direct op

Rector Han van Krieken van de Radboud Universiteit treedt vervroegd terug, meldt de universiteit in een persbericht. Onlangs werd bekend dat hij zich in het verleden schuldig heeft gemaakt aan seksueel overschrijdend gedrag. Van Krieken zou oorspronkelijk opstappen per 17 oktober, op de dag dat de Radboud haar honderdjarig bestaan viert.

Afgelopen weekend berichtte De Gelderlander dat Van Krieken in 2017 opmerkingen had gemaakt tegen een medewerkster die volgens een externe commissie als seksueel intimiderend konden worden ervaren. Nadat een klacht van de betreffende vrouw gegrond was verklaard, kreeg de rector daarvoor een waarschuwing. De universiteit hield het voorval stil. Via de krant kwam het nieuws, zes jaar later, toch naar buiten.

Van Krieken ziet om dezelfde reden ook af van het interim-voorzitterschap van universiteitenvereniging UNL. Die zoekt sinds het vertrek van Pieter Duisenberg naar een nieuwe voorzitter. (HOP, HC)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl