Recordpoging met papieren vliegtuig

Studenten zijn al sinds juni vorig jaar bezig met het ontwerp en de bouw van de papieren ‘kist’, geassisteerd door een team van zes docenten. Vanaf het begin is contact gehouden met het Guiness Book of Records, zodat het record officieel is bij een geslaagde poging. Het huidige record is een Engels vliegtuig met een spanwijdte van 12,34 meter.

Het gelijmde vliegtuig, dat zeventien kilo weegt, bestaat uit een lange slanke vleugel, twee staartbomen en enkele staartvlakken. Het frame is een vakwerkconstructie van buisjes, die zijn gemaakt van 125-grams papier. De vleugelhuid bestaat uit 50-grams papier.

Het kunst- en vliegwerk wordt dinsdag om 16.15 uur in het Sportcentrum op een hoogte van drie meter afgegooid door één persoon. Rector Wakker en burgemeester Van Walsum zullen toezien of de worp volgens de regels verloopt. (H.O.)

Henk Orsel

De jarige studievereniging van Lucht- en Ruimtevaart, Leonardo da Vinci, probeert dinsdag in het Sportcentrum het record van het grootste papieren vliegtuig ter wereld te verbreken. Het toestel heeft een spanwijdte van veertien meter en moet ten minste een afstand van vijftien meter afleggen.

Henk Orsel