Recordaantal vrouwen gepromoveerd aan universiteiten

Afgelopen studiejaar hebben meer vrouwen dan mannen de doctorstitel gekregen. Nooit eerder was het verschil zo groot: het scheelt 182 promoties. Dat komt vooral door de medische wetenschappen. En hoe zit het met de TU Delft?

Het is één keer eerder voorgekomen dat er meer vrouwen dan mannen promoveerden aan de Nederlandse universiteiten. Dat was in 2020/2021 en het scheelde toen welgeteld vijf promoties.

Een grafiek
© HOP. Bron: CBS.

In het afgelopen studiejaar zijn er 2.651 vrouwen gepromoveerd en dat is een record. Zelfs in het piekjaar 2020/2021, toen met name de medische promovendi hun corona-achterstand weer inhaalden, telden de universiteiten niet zoveel vrouwen die hun doctoraat behaalden.

TU Delft

Aan de TU Delft is het aantal vrouwen dat promoveert nog steeds in de minderheid. Dat aantal schommelt al minstens tien jaar tussen de 26 en de 30 procent.