Protestactie tegen ‘paars’ aan Universiteit Twente

De Twentse actievoerders willen volgens bezetter Koen Voskamp over het hoofd van het college van bestuur protesteren tegen de Haagse politiek. Hun actie is zowel gericht tegen de voorgenomen herstructurering van het hoger onderwijs als de nieuwe bezuinigingen op de studiefinanciering. De maatregelen zouden ten koste gaan van de kwaliteit en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs.

Behalve de eis om de officiële opening van het academisch jaar af te blazen vragen de actievoerders medewerking van het college aan een staking onder personeel en studenten. Bovendien willen zij ondersteuning van een landelijke demonstratie, die op het ogenblik in voorbereiding is.

Het college van bestuur van de Universiteit Twente heeft na enkele uren in een schriftelijke reactie laten weten wel begrip voor de actie te hebben, maar er niet mee in te stemmen. De bezetting zou het gezamenlijke protest van de verenigingen van universiteiten en hogescholen (VSNU en HBO- Raad) en de studentenorganisaties LSVb en ISO doorkruisen. Bij de sluiting van dit blad was het TAS echter nog niet van plan de bezetting te beëindigen. (HOP/M.W.)

De eerste actie tegen de nieuwe plannen met het hoger onderwijs van het ‘paarse’ kabinet is gisteren om vier uur ’s ochtends uitgebroken aan de Universiteit Twente. Ongeveer dertig studenten, verenigd in het Twents Aktiecomité Studenten (TAS), bezetten het bestuursgebouw van hun universiteit. Zij eisen onder meer dat de traditonele opening van het academisch jaar wordt afgelast.