Promotie voor beroemde micro-elektronica pionier

‘Een buitengewoon talentvolle wetenschapper’ met een ‘enorme drive’. Iemand met een ‘breed en uitstekend netwerk’ die ‘zeer succesvol’ is in het binnenhalen van geld van bedrijfsleven en overheidsfinanciers.

De TU is in haar nopjes met de nieuwste Antoni van Leeuwenhoek-hoogleraar, dr. Bogdan Staszewski.

Staszewski is de grondlegger van ‘Digital RF’, een technologie die het in de micro-elektronica mogelijk maakt om radiosignalen digitaal te verwerken. De technologie wordt vooral gebruikt in mobiele communicatie. Een groot deel van de 1,6 miljard mobiele telefoons die jaarlijks worden geproduceerd, werkt volgens dit principe, dat compacter, goedkoper en energiezuiniger is zijn voorgangers. Die verdienste leverde Staszewski een IEEE Fellowship op, een eretitel van het Institute of Electrical and Electronics Engineers.

De Amerikaanse onderzoeker van Poolse origine onderzoekt nu onder meer hoe de technologie geschikt gemaakt kan worden voor de huidige groeimarkten in mobiele communicatie. Dat zijn onder meer high data rate smart phones en ultra low-power draadloze sensornetwerk-apparaten. Voor dat onderzoek kreeg Staszewski in september vorig jaar een ERC Starting Grant, een bedrag van maximaal twee miljoen euro van de Europese Onderzoeksraad.

Robert Staszewski studeerde elektrotechniek aan University of Texas in Dallas en promoveerde daar in 2002. Tussen 1995 en 2009 werkt hij bij Texas Instruments, waar hij pionierde met ‘Digital RF’. Sinds 2009 was hij universitair hoofddocent in Delft, op de afdeling micro-electronica van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica.

Zijn achtergrond in het bedrijfsleven komt daar goed van pas, zei hij in februari 2012 in Delta, omdat hij een groot netwerk heeft opgebouwd. “Ik kan die contacten omzetten in onderzoekskansen.”

Staszewski, die 105 patenten op zijn naam heeft staan, werd eind 2012 genomineerd voor de entrepreneurial scientist award van incubator YesDelft. Zijn collega Morteza Alavi zei toen over hem: “Bogdan is beroemd, hij brengt een heel netwerk met zich mee. Dat maakt het gemakkelijker om onderzoeksopdrachten binnen te halen. [..] Zijn Amerikaanse ondernemersgeest heeft hij meegenomen naar onze vakgroep. Het is motiverend te weten dat je ideeën het waard zijn om beschermd te worden.”

Nu heeft het college van bestuur van de TU Staszewski dus beloond met een Antoni van Leeuwenhoek-hoogleraarschap. Dat heeft de universiteit in het leven geroepen om jonge, getalenteerde onderzoekers de kans te geven voortijdig door te stromen naar de hoogste wetenschappelijke titel, zonder de daarbij komende sores van het leiding geven aan een hele afdeling.