Proctoring mag van minister

Universiteiten en hogescholen mogen gebruikmaken van omstreden antispieksoftware, schrijft minister Dijkgraaf aan de Tweede Kamer, zolang ze de privacy maar op orde hebben. Onlangs bleek dat een veel gebruikt programma (niet door de TU Delft), Proctorio, lek was. Hackers konden eenvoudig toegang krijgen tot gevoelige gegevens van studenten. GroenLinks en SP stelden daar schriftelijke vragen over.

De minister wil zich er niet mee bemoeien, blijkt uit zijn antwoorden. “Het is de verantwoordelijkheid van hoger onderwijsinstellingen om de privacy op orde te hebben. Daarover leggen hoger onderwijsinstellingen geen verantwoording af bij OCW. Ze dienen het gesprek aan te gaan met de softwareleverancier.” Overigens zijn er, voor zover bij het ministerie van Onderwijs bekend, geen gegevens van studenten gestolen door het lek. Het zou binnen een week zijn gedicht. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl