Privédata HAN-studenten op straat

Honderdduizenden privégegevens van studenten, medewerkers en andere contacten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) zouden op straat liggen, nadat de hogeschool weigerde een hacker losgeld te betalen.

De hack is op 1 september ontdekt, meldt de hogeschool. De hacker heeft de gegevens inmiddels online gezet, schrijft RTL Nieuws. Het gaat onder meer om namen, telefoonnummers en wachtwoorden, gegevens die gebruikt kunnen worden voor identiteitsdiefstal of om accounts te hacken. De hogeschool doet nog onderzoek en waarschuwt tegen phishing en spam. De buitgemaakte wachtwoorden zouden verouderd zijn, ‘voor zover nu bekend’.

De HAN heeft aandacht voor digitale veiligheid, staat op de website. “We vinden het enorm vervelend dat we er desondanks niet in geslaagd zijn om dit incident te voorkomen. We bieden onze excuses aan voor de overlast.”

De HAN is een van de grootste hogescholen van Nederland. De hbo-instelling telt zo’n 37 duizend studenten en vierduizend medewerkers. (HOP, Bas Belleman)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl