Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ongecategoriseerd

[Poetic Engineering]: Vermoeiingsfysica

Verdichting door Jan Beuving van de dissertatie ‘Fatigue resistance of welded joints in aluminium high-speed craft: A total stress concept’, te verdedigen door J.H. den Besten op donderdag 3 september 2015.

Een boot moet, bij een reddingsoperatie,

vaak pijlsnel naar de plek des onheils toe.

Een zware, stalen romp is dus taboe;

men kiest een aluminium formatie.


Maar snelheid leidt ook snel tot irritatie

en net als mensen wordt metaal dan moe.

Dan scheurt de romp dus, en de vraag is: hoe?

Wat blijkt: er is een één-op-één relatie



met hoe de romp gelast is, want wat vaststaat:

een scheur loopt langs of loodrecht op de lasnaad.

Je kunt voorspellen hoe het zal gebeuren.


Met hulp van de vermoeiingsfysica

gaan fysici dus onvermoeibaar na

hoe lang de speedboot nog kan blijven scheuren.

Foto: Sam Rentmeester

Bauke Steenhuisen (universiteit docent bij de faculteit TBM) en Jeroen Manders (zanger, acteur, tekstschrijver, componist en voormalig IO student) verdichtten tussen december 2014 en maart 2017 42 keer een Delftse afstudeerscriptie of proefschrift tot een sonnet. Illustraties waren van Ella Nitters.


 

Poetic Engineering / Poetic Engineering

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.