Verdichting door Jan Beuving van de dissertatie Vertical Railway Track Dynamics: from Measurement to Numerical Modelling, door Maider Oregui Echeverria-Berreyarza verdedigd op vrijdag 10 april 2015.
Het spoor is onderhevig aan slijtage.
En ook al rijdt een trein horizontaal;
belasting van het spoor is verticaal:
de bielzen voelen iedere passage.
De reiziger wil graag een bon voyage.
Wij onderzoeken dus hoe goed het staal
de trillingen op mi- en macroschaal
verwerkt – dit ter voorkoming van ravage.
Door vele hamerexcitatieproeven
weet men hoe wissels, dwarsliggers en schroeven
aftakelen – niet goed voor het comfort.
Het baanvak heeft van treinen flink te lijden.
Dus als die krengen weer een keer niet rijden
bedenk dan: dat is wél goed voor het spoor.
Bauke Steenhuisen (universiteit docent bij de faculteit TBM) en Jeroen Manders (zanger, acteur, tekstschrijver, componist en voormalig IO student) verdichtten tussen december 2014 en maart 2017 42 keer een Delftse afstudeerscriptie of proefschrift tot een sonnet. Illustraties waren van Ella Nitters.
Poetic Engineering / Poetic Engineering
Comments are closed.