Onderwijs

Perikelen voor recordjagers

Windvlagen en haperende elektronica speelden het Human Power Team parten, tijdens de eerste racedagen van de World Human Powered Speed Challenge in Battle Mountain, Nevada (VS). Het gecombineerde studententeam van de TU Delft en VU Amsterdam wil er deze week het eigen wereldrecord breken.

Het wereldrecord voor mensaangedreven voertuigen staat sinds 2013 op naam van het Human Power Team, dat vorig jaar met de VeloX IV ook al de snelste ligfiets bleek te hebben. Het streven is om dat eigen record (133,78 km/u, gereden door Sebastiaan Bowier) met de nieuwe VeloX V te verbeteren. En passant wil de ploeg ook het in Franse handen zijnde vrouwenrecord van 121,81 km/u overtreffen in de op 1400 meter hoog gelegen plaats Battle Mountain.

Het zit het ambitieuze gezelschap de eerste dagen echter nog niet mee, zo blijkt uit de berichtgeving vanuit Nevada. De kwalificatieruns op maandag en dinsdag leidden niet tot het gewenste resultaat. Uit strategische overwegingen had de ploegleiding er voor gekozen om op de voorafgaande zondag geen testritten uit te voeren. In plaats daarvan werden onder meer enkele correcties aan het elektronisch systeem doorgevoerd, omdat de weergave op het beeldscherm (de overlay) niet optimaal werkte.

Nadat de technische ploeg de hele nacht had gesleuteld aan het voertuig, ging op maandagochtend zowel Robert Braam, bij een snelheid van 50 km/u, als Lieske Yntema, die 80 km/u reed, onderuit. Beide coureurs waren ongedeerd. “Waarschijnlijk zijn rukwinden de oorzaak”, giste woordvoerder Dylan Kreynen. Om zich te kwalificeren voor de volledige afstand is een snelheid van minimaal 97 km/u (60 mph) op de korte baan vereist.

Na opnieuw een hele nacht doorwerken aan het herstel van het beschadigde voertuig bleken zich op dinsdagmorgen opnieuw problemen voor te doen met het overlay-systeem, waarmee de data op de monitor worden vertoond. De onder een aerodynamische kap gelegen coureur kan niet door een raampje naar buiten kijken, maar is voor de navigatie afhankelijk van deze data. Er werd besloten om niet te starten om zodoende in alle rust te kunnen klussen aan de technische problemen. De weersomstandigheden, regen en windvlagen, werkten tot nu toe niet mee, maar de vooruitzichten voor vandaag (woensdag) zagen er hoopvol uit.

Het Human Power Team heeft tot zondag de tijd om zich te kwalificeren voor een race in de avonduren over de lange wedstrijdbaan. Na een aanloop van acht kilometer om op volle snelheid te komen wordt de bepalende gemiddelde snelheid gemeten over de daarop volgende 200 meter. De wederwaardigheden van het HPT zijn via diverse social media te volgen,

Zie ook www.hptdelft.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.