Pechstudent krijgt iets meer geld dankzij inflatie

De tegemoetkoming voor ‘pechstudenten’ valt iets hoger uit dan verwacht. Het kabinet wil nu al rekening houden met de inflatie en dat scheelt oud-studenten zo’n 200 euro, staat in een nota van wijziging.

Wie vier jaar basisbeurs is misgelopen, krijgt dankzij deze technische wijziging naar verwachting zo’n 200 euro extra bovenop de 1.436 euro die nu voorzien is. Het precieze bedrag hangt uiteraard van de inflatie af, en van het aantal maanden misgelopen basisbeurs.

De Tweede Kamer moet de inflatiecorrectie deze maand nog goedkeuren. Het voorstel lift mee met een ander wetsvoorstel, zodat er geen apart en tijdrovend traject voor nodig is.

Dat andere wetsvoorstel hangt samen met de terugkeer van de basisbeurs. Het hoger onderwijs kreeg extra geld dankzij de bezuiniging op de basisbeurs, maar moest daartoe wel bewijzen dat het geld bijdroeg aan de onderwijskwaliteit. Dit geld blijft behouden voor de universiteiten en hogescholen, maar ze krijgen het straks zonder extra voorwaarden. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl