Er is genoeg, zelfs te veel, parkeerruimte op de TU-campus. Bij tellingen op drukke dagen bleken er genoeg plaatsen over om te compenseren voor een ‘volervaring van de parkeercapaciteit’. Al moeten medewerkers daarvoor soms verder lopen.
Dat staat in de nota ‘Parkeren Campus TU Delft‘ die 9 februari aan de orde komt in de gemeenteraadscommissie ruimte en verkeer. De TU heeft daarvoor onderzoek laten doen door de adviesbureaus Arcadis en Spark, voor het laatst in mei 2014.
Op dinsdag 13 mei en donderdag 15 mei hebben Spark-onderzoekers parkeerplaatsen en auto’s geturfd. Op die eerste dag constateerden ze dat er op het piekmoment (tussen half twee en half drie ’s middags) op de totale campus een bezettingsgraad was van 84 procent. Ruimte over dus, maar niet in TU Noord, waar de faculteit Bouwkunde staat. Daar was de bezettingsgraad maar liefst 104 procent. In TU Midden was de bezetting 86 procent en in TU Zuid 79 procent. Het gaat hier om bruto bezettingspercentages, inclusief foutparkeerders.
Op de tweede dag was de totale bezettingsgraad gelijk aan de eerste: 84 procent. Ze waren wel wat anders over de deelgebieden verdeeld: 88 procent in Noord, 92 procent in Midden en 74 procent in Zuid. De onderzoekers zagen op beide dagen dat er respectievelijk 602 en 567 leeg stonden op de campus, wat volgens hen genoeg is om te compenseren voor een ‘volervaring van de parkeercapaciteit’, nu en in de toekomst.
Werknemers moeten daarvoor wel bereid zijn een stukje te lopen. De maximale loopafstand voor werknemers is vastgesteld op 800 meter, dat is grofweg van de parkeerplaats achter EWI tot het vaak overvolle Bouwkunde.
Met die 800 meter loopafstand zit de TU op de rand van wat de gemeente wenselijk acht, met als aangevoerde reden dat dat past bij een parkachtige, autoluwe campus met parkeerplaatsen aan de randen. “Het inrichten van het binnen-gebied als park brengt met zich mee dat loopafstanden langer zullen worden en een heldere ontsluitingsstructuur is gewenst. Voor auto’s moet de campus goed bereikbaar zijn, maar het is niet nodig om met elke auto tot aan de voordeur te kunnen komen”, schrijft de TU in de nota.
Omdat veel mensen toch zo dichtbij mogelijk willen parkeren, gaat de TU ‘uitwijkgedrag’ ontmoedigen. Bewoners van omringende woonwijken, bezoekers van bedrijven op het Delftechpark, medewerkers van de Haagse Hogeschool en InHolland en bezoekers van het Science Center en de Botanische Tuin parkeren geregeld op de campus. Andersom wijken TU-medewerkers uit naar omringende wijken. Dynamische bewegwijzering en een betere herkenbaarheid van grote parkeerplaatsen moeten iedereen duidelijk maken waar ze zouden moeten parkeren. Helpt dat alles niet genoeg, dan neemt de universiteit ‘aanvullende maatregelen’.
Hoewel die maatregelen uitdrukkelijk nog niet zijn vastgesteld, wordt uit een verslag van een bewonersbijeenkomst in december 2015 iets duidelijker wat ze zouden kunnen zijn. “Een uiterste maatregel is invoering van parkeerregulering in de omgeving”, staat er, maar alleen als er genoeg draagvlak is.
Comments are closed.