Pantytruc

,,Wij hebben nooit theezakjes aan de waslijn laten drogen. Allemaal onzin van journalisten. Nee, echte vrekken gebruiken natuurlijk een thee-ei”, aldus Hanneke van Veen, die samen met haar echtgenoot Rob van Eeden het vrekdom als leefwijze propageert.

br />
De toegestroomde Aldi-ouderen smullen: deze lezing van Studium Generale is naast een gratis avondje vermaak ook nog eens een college rondkomen voor minima. Hoe ze goedkoop aan snoep, brood of besparende verlichting kunnen komen weten ze al. Daarom was deze lezing eigenlijk bedoeld voor armlastige studenten. Van Eeden: ,,Wij hoopten op een pittige discussie. Want iedereen zegt altijd maar dat studenten het zo slecht hebben, maar eigenlijk geven ze hartstikke veel geld uit aan allerlei onzin. Heb ik indertijd ook gedaan.”

Van een echte discussie is in de overvolle zaal geen sprake. Onder de toeschouwers daarvoor een te groot aantal volgelingen. ,,Hoofdstuk negen uit jullie boek vond ik fantastisch”, roept een gelovige uit. Want als alle goeroes heeft ook het vrekkenpaar een aantal publicaties met Amerikaansige titels achter zijn naam staan. ‘Meer doen met minder’ en ‘Je geld of je leven’ zijn in de pauze te koop. ,,Eventueel kunt u ze als echte vrek natuurlijk ook in de bibliotheek lenen.”

Het begon eigenlijk als een intellectuele uitdaging: is het mogelijk om zonder ingrijpende gevolgen je uitgaven met vijftig procent terug te dringen? Hanneke van Veen geeft toe: ,,Het was natuurlijk relatief makkelijk om met een riant salaris en een eigen huis een stap terug te doen, maar je blijkt toch wel aan allerlei ‘luxe’ gewend.”

Het zuinig leven beviel, sterker nog, de ‘levensvreugde’ van het paar nam enorm toe. ,,Anders waren we zeker gestopt.” Inmiddels geeft het vrekkenpaar nog maar een kwart uit van wat het oorspronkelijk besteedde. Wat doen zij met al dat opgepotte geld? ,,Voornamelijk sparen, over een jaar willen we met pensioen. Verder koop ik nu veel meer kunst dan vroeger en geven we geld aan goede doelen”, vertelt van Eeden.

Niet iedereen is overtuigd van het nut om zuinig aan te doen. Meer uitgaven betekenen toch meer inkomsten? Van Veen: ,,Dat is zo, maar wij sparen ons geld en daarmee kunnen de banken investeren. We hebben aan verschillende economen gevraagd wat de gevolgen van verminderde consumptie zijn. En allemaal zeggen ze dat het niet echt kwaad kan. Zelfs de bekende econoom prof. Jan Pen beaamt dat de nieuwe zuinigheid niet schaadt.” Later vertelt zij echter dat dan maar een klein deel van de bevolking vrek mag worden. Zoals een toeschouwer opmerkt: ,,Vrekken profiteren van de algemene welvaart.”

Het vrekkenpaar bekent dat vrekken in principe egoïstische mensen zijn. En daar willen ze vanaf. ,,We zijn gestopt met de vrekkenkrant en willen onze aandacht nu besteden aan armoede in bijvoorbeeld de Derde Wereld”, aldus van Eeden.

Helaas gaat de boodschap aan de ademloos luisterende medevrekken voorbij. Zij zijn gekomen voor meer gouden besparingstips. Zoals de pantytruc: van Eeden demonstreert hoe je van twee kapotte panties makkelijk een nieuwe kunt maken.Gewoon afknippen en over elkaar aantrekken. ,,Lekker warm en toch luchtig tegelijk.”