Paddothee

Drs. Hans Ossebaard werkt als psycholoog bij het centrum voor verslavingsonderzoek aan de Universiteit van Utrecht. Zijn verhaal vertelt de geschiedenis van de mens en drugs, of liever de mens en zijn zoektocht naar de roes. Het wordt een betoog om de drugs in Nederland te legaliseren.

,,Vijf procent van de Nederlanders is probleemgebruiker en vijf procent gebruikt in z’n geheel geen stimulerende middelen. Van de negatieve kant van drugs weten we al zoveel. Daarom is het interessanter om naar de positieve kant van het drugsgebruik te zoeken.” Ossebaard wijst er nog eens op dat de meest gebruikte en geaccepteerde drugs cafeïne, nicotine en alcohol zijn. Maar de aanhanger van het liberale drugsbeleid ontkent het probleem niet; ook dat is een onderdeel van zijn vak. ,,Verslaving mag geen ziekte genoemd worden, het blijft altijd een keus die de gebruiker zelf maakt.”

Er zijn nog veel meer manieren om in een roes te komen dan alleen het gebruiken van drugs, weet hij. ,,Iedereen kent het kind dat zolang rondjes blijft draaien dat het haast niet meer op eigen benen kan staan.” En de sporter die zichzelf tot het uiterste pusht. Allemaal voorbeelden van het zoeken naar een roes. ,,Mensen en dieren hebben altijd de drang gehad om hun geest en lichaam tijdelijk van elkaar te ontkoppelen.”

Na afloop van het betoog kan er dan eindelijk gedronken worden van het paddestoelentheetje. Nog wat onwennig en met een ondeugende blik, nippen de ogenschijnlijk onervaren TU-ers (wat drugs betreft dan) aan het groene drankje. ,,Het is een slappe thee hoor”, worden de ‘roeszoekers’ gerustgesteld. Ossebaard had nog lacherig gemeld dat een vertrouwde omgeving belangrijk kan zijn voor een goede uitwerking. De wil van de mens om in een roes te raken, blijkt niet bestand tegen de waarschuwing van een expert.

Het Studium-Generalepaviljoen is voor deze aflevering van de Vrolijke Wetenschap opgesteld in de hal op de eerste etage van Civiel. De titel van het lunchprogramma is ‘De digitale roes’ – overigens een erg misleidende titel. Zeker twintig mensen hebben de verleiding van een praatje over paddo’s, pillen en andere vormen van roezen niet kunnen weerstaan. Of zijn deze mensen echt gekomen voor het beloofde kopje paddothee?