Paars met gele stippen

,,Het oranje is íets te oranje”, vindt eerstejaars Michiel Schuurman, die vrijdag met zijn vader de officiële opening bezoekt. ,,Maar voor de rest zijn de kleuren wel mooi en vooral vrolijk. Een vliegtuigje in de hal zou leuk zijn.” Of een mooie faculteit bijdraagt aan een succesvolle studie? ,,Nee, maar het gaat je ook niet tegenstaan.”

Pa Schuurman vindt het gedurfd, alhoewel voor hem dat vliegtuigje wel kan wegblijven: ,,De suggestie wekken is leuker dan een echte Cessna”. Maar daar zal een L&R-student wel anders over denken.

Huismeester Gerard Jonker laat trots zijn nieuwe portiersloge (in net-niet-vleugelvorm) zien. Hij is vooral blij dat hij weer terug is in het oude gebouw. ,,Ik miste de contacten met de medewerkers, omdat we helemaal verspreid zaten. Ook zie ik weer studenten.”

Maar er zijn nog meer opmerkelijke dingen aan het gebouw veranderd. De collegezalen hebben nieuwe stoelen. De op vliegtuigstoelen lijkende fauteuils, die behoorlijk luxe zijn, zitten als gegoten. Het feit dat de koffiebekertjes niet blijven staan op de nieuwe, aflopende tafeltjes maakt het nog makkelijker om weg te dommelen. Alleen de hoofdsteunen ontbreken nog.

De kantine die via verkeerstoren-achtige schuine ramen uitzicht biedt op de ontvangsthal, heeft verdacht veel weg van een McDonalds-restaurant. Het is er minstens zo netjes en alles is wederom erg kleurrijk. Waar staat de jukebox?

Een ouderejaars verlaat gehaast het pand: ,,Ik ga weer weg; ben m’n zonnebril vergeten.” Toch leuk die kleuren.

Kleuren en vleugelprofielen, daar lijkt het om te gaan in het gerenoveerde gebouw van Lucht- en Ruimtevaart. Iedere twee etages van het gebouw hebben een andere kleurencombinatie, wat van buitenaf een mooi kleurenspectrum met zich meebrengt. Van heel warme etages, met bijvoorbeeld rood en geel, tot diepzee-taferelen, waar kleuren als groen en blauw de toon voeren. Maar de paarse vloerbedekking met gele stippen, die omgeven is door groene muren, is niet echt rustgevend om naar te kijken.