Open Dag Chemie per paardetram

De faculteit Scheikunde verwacht aanstaande vrijdag en zaterdag op de tiende Open Dag Chemie zo’n duizend bezoekers. Dit tweejaarlijks terugkerende evenement moet het brede publiek in contact brengen met de wondere wereld van de scheiko.

br />
Zaterdag is de landelijke Open Dag Chemie. ,,Vrijdag hebben we er aan geplakt om scholieren te trekken. We hopen dat scholen er een klassikale excursie van maken”, vertelt de voorzitter van de coördinatie-commissie Open Dag, ir. D. Hoogwater. ,,Doordat vrijdag een verplicht praktikum wordt gegeven voor de eerstejaars kunnen scholieren van dichtbij meemaken hoe het er hier allemaal aan toegaat.”

Op zaterdag worden de meeste bezoekers verwacht. ,,Dan rijdt er een paardetram tussen het scheikundegebouw en dat van biotechnologie. Een duidelijk voorbeeld van biotransport”, grapt Hoogwater. Verder kunnen de bezoekers veel zelf doen. ,,Ze kunnen meegebracht bier en wijn analyseren, een chemisch ijsje eten of een spaak met blote handen breken. Hiervoor zijn enkele laboratoria omgedoopt in zogenaamde ‘pretlabs’, waar de bezoekers naar hartelust kunnen experimenteren.”

De uitsmijter van het weekend is de stofexplosie op zatermiddag. Bij de juiste verhouding tussen een bepaalde stof en zuurstof kan het spontaan exploderen. Hoogwater: ,,Dat zijn nogal heftige explosies. Dus we hebben in ieder geval een knallend einde.” (B.v.D.)

Bas van Dijk

Bas van Dijk