Opeens nieuwe naam voor VSNU

De vertrouwde afkorting VSNU blijkt niet meer te bestaan. De universiteitenvereniging deelde terloops mee dat ze voortaan Universiteiten van Nederland heet, afgekort UNL. Dat bleek toen de ‘Universiteiten van Nederland’ vorige week een persbericht verstuurden. Huh, wat is dat nu weer voor club, zal menige ontvanger zich hebben afgevraagd.

Het blijkt dat universiteitenvereniging VSNU na 36 jaar een nieuwe naam heeft: Universiteiten van Nederland. “Deze nieuwe naam voor de koepelorganisatie van de Nederlandse universiteiten geeft herkenbaarheid in samenwerking en verklaart goed waarvoor wij als universiteiten samen staan”, is de uitleg. Tegelijk met de naamswijziging heeft de vereniging een nieuwe website gelanceerd. Ook is er een nieuw logo in de vorm van een afsluitende accolade, een }.

De nieuwe naam past volgens voorzitter Pieter Duisenberg bij een nieuwe ontwikkeling. De laatste jaren zijn er rond steeds meer thema’s netwerken ontwikkeld, waarin wetenschappers van verschillende universiteiten elkaar ontmoeten. Die netwerken willen de universiteiten “op een eigentijdse manier” faciliteren. “Onze nieuwe naam en logo onderstrepen deze praktijk.”

Woordvoerder Ruben Puylaert: “We merkten dat veel mensen bij de naam VSNU niet direct doorhadden dat het over universiteiten ging. En daarnaast hoorden we mensen vaak VNSU zeggen. We wilden wat meer duidelijkheid scheppen, dus vandaar dat we tot de naam Universiteiten van Nederland zijn gekomen, afgekort UNL. Bij de Kamer van Koophandel heten we nu officieel: Vereniging Universiteiten van Nederland.”

HOP, Hein Cuppen

HOP Hoger Onderwijs Persbureau