Ongecategoriseerd

Ontwerpen van Adam tot Isis

Zachte robothandschoenen, hologrammen in een
Egyptische tempel en een 3D-print van een kleitablet met het oudste recept ter wereld. De studentenprojecten in de minor advanced prototyping spreken tot de verbeelding.

Meest opvallend bij de tentoonstelling op 1 november in de hal van Industrieel Ontwerpen was een grote tekening op de vloer. Het was een uitvergroot detail van Michelangelo’s Schepping van Adam, Gods vinger die Adams hand aanraakt. Opdracht voor het team Michelangelo XXL was: robotarmen bouwen die op oneindig grote vlakken kunnen tekenen.

Dat gebeurde zoals kinderen lijnen trekken van punt 1 naar punt 2 naar 3 en zo verder. De robotarm kan die vorm van die afzonderlijke lijnen berekenen, waarna je hem via een laptop op het juiste moment verf laat spuiten.

Het moeilijkste was het programmeren van het positionerings- systeem, zegt student industrieel ontwerpen Guus Remijn. Want na het intekenen van een eerste vak moet de robotarm zich verplaatsen naar een volgend vak en lijnen goed laten aansluiten. Met deze werkwijze is het printbereik van 3D-printers te vergroten.

Veel bekijks trok ook een ‘zachte robothandschoen’ die een groep studenten had geprint met het vervormbare plastic Ninja Flex. Doordat hun handschoen kan buigen met behulp van luchtdruk is hij onder meer te gebruiken bij revalidatie. “Je kunt er zelfs een ei mee oppakken”, zegt student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Olivier Groot.

Zijn team onderzocht ook de nieuwe techniek Ulticasting. Daarmee print je eerst een mal van wateroplosbaar polyvinyl alcohol waarin je vervolgens tweecomponentensiliconen giet. De studenten schreven software voor het printen van een vinger via Ulticasting. Het resultaat: een flexibele siliconenvinger die volgens Groot slechts een tientje kost.

Verderop in de hal waanden bezoekers zich met een Microsoft HoloLens, een augmented reality-bril, in de Egyptische tempel van Taffeh. Deze tempel is gewijd aan godin Isis en staat in het Leidse Rijksmuseum van Oudheden.

“Daar is tachtig procent van de collectie niet te zien omdat er geen plek is”, zegt studente industrieel ontwerpen Annelies Maltha. “Superzonde.” Daarom gebruikten de studenten augmented reality om animaties, museumroutes en een hologram van Isis te tonen.

Nog verder terug in de tijd gingen bezoekers bij een 3D-geprinte replica van een Mesopotamische kleitablet met daarop het oudste recept ter wereld. De vertaling daarvan projecteerden studenten op een mal. Door daar een tablet – jawel, die moderne – boven te houden, lichtten afbeeldingen van de ingrediënten op. Oud ontmoet nieuw.