Onderwijs

Onderzoek naar veiligheid Mekelweg

Na het ongeval waarbij een TU-medewerkster werd doodgereden door een betonwagen op een kruising van de Mekelweg, hebben vijf leden van de ondernemingsraad besloten om de verkeerssituatie goed onder de loep te nemen.

Veel mensen klaagden vlak na het ongeval over de verkeerssituatie op het kruispunt Mekelweg/Cornelis Drebbelweg. Vanaf de Cornelis Drebbelweg zou het zicht op de Mekelweg slecht zijn vanwege de geparkeerde auto’s. Hierdoor zouden vaak (bijna)-ongevallen tussen fietsers en automobilisten voorkomen. De TU nam toentertijd maatregelen door dat kruispunt en de kruising van de Landbergstraat en de Balthasar van der Polweg met linten af te zetten.

Na het ongeval is er een afspraak gemaakt met het bedrijf wiens chauffeur het ongeluk veroorzaakte, dat zij voortaan over de Kluyverweg rijden. Het is nog niet bekend of de chauffeur wordt vervolgd.

De parkeerplaatsen die het zicht op de Mekelweg ontnamen, zijn alweer een paar weken begroeid met gras. Toch vindt de ondernemingsraad (or) dat de verkeerssituatie nog steeds te wensen over laat. Vijf or-leden gaan nu de huidige én de nieuwe verkeerssituatie voor het nog te bouwen Mekelpark bekijken. Want ondanks dat de Mekelweg op de schop gaat, vindt or-voorzitter Kees Daleboudt het zinnig om naar de wegconstructie te kijken. “Er zijn nog genoeg aspecten van het Mekelpark waar nog niet goed over is nagedacht, zoals het veilig oversteken van de verdiepte trambaan en de bereikbaarheid van faculteiten voor hulpdiensten bij calamiteiten.”

Daleboudt vindt dat bij het nieuwe Mekelpark niet eenzelfde verkeerssituatie moet komen, als de huidige. “Op de Schoemakerstraat en de Rotterdamseweg heb je op de punten waar het verkeer afslaat naar de TU een vergelijkbare situatie. Dat is een drukke verkeersweg met tweerichtingsverkeer voor fietsers. Door de aanleg van het Mekelpark gaat men juist daar al het verkeer heen duwen, waardoor je een verhoogde kans op ongelukken krijgt.”

Maar voordat het Mekelpark gerealiseerd is, wordt goed gekeken naar de huidige verkeerssituatie. De vijf or-leden duiken ook in het verleden van de bijna-ongelukken, om te kijken naar risico’s en te zoeken naar preventieve maatregelen. De or-leden plaatsen nu al kritische kanttekeningen bij het hele fietstraject aan de overkant van de Mekelweg. Het verhoogde fietspad maakt dat fietsers voor al het verkeer is te zien, maar elke juridische status ontbreekt. Ook de diagonale fietsbaan ter hoogte van het postagentschap wordt kritisch bekeken, omdat ook daar juridische betekenis ontbreekt, en er riskant wordt overgestoken.

Veel mensen klaagden vlak na het ongeval over de verkeerssituatie op het kruispunt Mekelweg/Cornelis Drebbelweg. Vanaf de Cornelis Drebbelweg zou het zicht op de Mekelweg slecht zijn vanwege de geparkeerde auto’s. Hierdoor zouden vaak (bijna)-ongevallen tussen fietsers en automobilisten voorkomen. De TU nam toentertijd maatregelen door dat kruispunt en de kruising van de Landbergstraat en de Balthasar van der Polweg met linten af te zetten.

Na het ongeval is er een afspraak gemaakt met het bedrijf wiens chauffeur het ongeluk veroorzaakte, dat zij voortaan over de Kluyverweg rijden. Het is nog niet bekend of de chauffeur wordt vervolgd.

De parkeerplaatsen die het zicht op de Mekelweg ontnamen, zijn alweer een paar weken begroeid met gras. Toch vindt de ondernemingsraad (or) dat de verkeerssituatie nog steeds te wensen over laat. Vijf or-leden gaan nu de huidige én de nieuwe verkeerssituatie voor het nog te bouwen Mekelpark bekijken. Want ondanks dat de Mekelweg op de schop gaat, vindt or-voorzitter Kees Daleboudt het zinnig om naar de wegconstructie te kijken. “Er zijn nog genoeg aspecten van het Mekelpark waar nog niet goed over is nagedacht, zoals het veilig oversteken van de verdiepte trambaan en de bereikbaarheid van faculteiten voor hulpdiensten bij calamiteiten.”

Daleboudt vindt dat bij het nieuwe Mekelpark niet eenzelfde verkeerssituatie moet komen, als de huidige. “Op de Schoemakerstraat en de Rotterdamseweg heb je op de punten waar het verkeer afslaat naar de TU een vergelijkbare situatie. Dat is een drukke verkeersweg met tweerichtingsverkeer voor fietsers. Door de aanleg van het Mekelpark gaat men juist daar al het verkeer heen duwen, waardoor je een verhoogde kans op ongelukken krijgt.”

Maar voordat het Mekelpark gerealiseerd is, wordt goed gekeken naar de huidige verkeerssituatie. De vijf or-leden duiken ook in het verleden van de bijna-ongelukken, om te kijken naar risico’s en te zoeken naar preventieve maatregelen. De or-leden plaatsen nu al kritische kanttekeningen bij het hele fietstraject aan de overkant van de Mekelweg. Het verhoogde fietspad maakt dat fietsers voor al het verkeer is te zien, maar elke juridische status ontbreekt. Ook de diagonale fietsbaan ter hoogte van het postagentschap wordt kritisch bekeken, omdat ook daar juridische betekenis ontbreekt, en er riskant wordt overgestoken.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.