Olympische missie ruw onderbroken

Het uitstel van de Spelen treft ook topsporters van de TU Delft. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor zeilster Annette Duetz en roeiers Bart Lukkes en Ellen Hogerwerf?

Hoe sterk is de eenzame roeier? Laila Youssifou (Laga en TeamNL), hier in haar uppie trainend op de Bosbaan, is de mogelijke skiffeuse in Japan. (Foto: Merijn Soeters)

“Erg jammer”, reageert Annette Duetz, “maar het is de juiste beslissing. Door laten gaan deze zomer was geen optie. Ik ben blij dat er zekerheid is, nu kunnen we nieuwe plannen gaan maken.”
Met Annemiek Bekkering werd zeilster Duetz tweemaal wereldkampioen in de FX49er. Haar motivatie voor ‘Tokio’, waarvoor het duo zich al kwalificeerde, blijft onverminderd groot. “We willen het daar goed doen, wanneer het ook gehouden wordt.”
Het zeilkoppel, bij de Spelen in Rio nog zevende, deed in de zomer een uitgebreide trainingsstage in Japan om aan de lokale omstandigheden én aan de hitte te wennen. “Als de Spelen nu in het voorjaar worden gepland, zou het minder warm kunnen zijn. Dat zou een voordeel zijn.”
Zolang een lockdown geen roet in het eten gooit, trainen ze met zijn tweeën voor de kust van Scheveningen. Het uitstel biedt wellicht perspectief voor de technische natuurkundestudent om haar laatste masterjaar aan te vatten. “Ik ga kijken of ik daar nu een beetje aan kan beginnen.”

Olympische gedachte
Roeier Bart Lukkes toont eveneens begrip: “Ook als het in Nederland voorbij is, heerst het virus nog elders in de wereld. De Spelen moeten een gelijk speelveld zijn voor iedereen, in de geest van de Olympische gedachte. Daarom vind ik het een goede beslissing.”

Lukkes heeft nu, met ploegmaat Ward van Zeijl in de lichte dubbeltwee, meer voorbereidingstijd om zijn kansen op kwalificatie te vergroten. “Dat is voor mij een voordeel, maar voor mijn vrienden die zich wel al gekwalificeerd hebben, vind ik het heel sneu.”

TOKYO_Lukkes_Merijn_1200px.jpg

Bart Lukkes (rechts) traint thuis stug door. “Ik haal enorm veel plezier uit het trainen. Wat dat betreft vind ik het leuk dat ik dat nog een jaar extra mag doen.” (Foto: Merijn Soeters)

Omdat de roeibond de lichte roeinummers niet ondersteunt, volgen de twee buiten TeamNL om hun eigen trainingsprogramma. De bond zegde hen, na afgelasting van wereldbekerwedstrijden, deelname toe aan het Olympisch Kwalificatie Toernooi (OKT) in mei.
Toen ook dat evenement werd geschrapt, tastte dat Lukkes’ motivatie niet aan. Hij vertrouwt op nieuwe kansen. “Ik haal enorm veel plezier uit trainen. Wat dat betreft vind ik het leuk dat ik dat nog een jaar extra mag doen.”
Als ze niet buiten op de fiets zitten, trainen ze beiden binnenshuis. “Daar hebben we halters en kettlebells, voor de krachttraining. In de tuin staan ergometers. Roeien kunnen we al.”
De in december 2019 afgestudeerde IO-masterstudent wilde na ‘Tokio’ een maatschappelijke carrière opbouwen. “Er lopen verschillende kansrijke sollicitaties. Er zal gepraat moeten worden, zodat ik mijn baan zolang kan combineren met trainen op topniveau. Dat moet lukken.”

Ellen Hogerwerf
Roeister Ellen Hogerwerf maakte als lid van de succesvolle vier-zonder een serieuze kans op ‘Tokio’. Ze vindt het fijn dat het IOC een beslissing heeft genomen.
“Voor mezelf vind ik het heel jammer. Ik dacht dat ik er heel goed voor stond en ik had er veel zin in. Ik probeer zoveel mogelijk thuis te blijven, dat is in deze omstandigheden het verstandigst. Ik had thuis een ergometer staan om door te trainen, maar dat is uiteindelijk geen ideale situatie.”

‘Ik heb er de hele winter naartoe geleefd’

Na twee eerdere deelnames zonder prijzen, staat een Olympische medaille nog steeds op haar verlanglijstje, maar nu twijfelt de 31-jarige TU-alumnus. “Ik moet het even laten bezinken. Ik ben bang dat ik er achteraf spijt van krijg als ik nu niet doorga. Ik had mij heel goed opgeladen om er nog één keer alles aan te doen, heb er de hele winter naar geleefd. Een probleem is dat er de rest van het seizoen geen wedstrijden meer zijn.”
Haar derde Olympische missie was niet vergeefs, het leverde haar sowieso een gouden EK- en een zilveren WK-medaille op. “Dat geeft vertrouwen. Wat mijn maatschappelijke carrière betreft ben ik mij wel aan het oriënteren, maar er spelen nog geen concrete dingen. Dus dat is geen belemmering.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport