O, computerboom

Kerst nadert. En dat betekent dat we en masse de ballen en lichtjes weer uit de kast halen en vermakelijk lachen om al die idioten op straat die, net als wij, stuntelen met een als worst verklede boom. Maar het kan ook anders.

Het simpelste alternatief voor de Nordmann, blauwe spar of fijnspar is natuurlijk de kunststof kerstboom, die je overal kunt kopen. Makkelijk mee te nemen in de bijgeleverde doos. Hij ruikt weliswaar niet naar een dennenbos, maar gaat wel jarenlang mee, kan letterlijk tegen een stootje en is er in alle mogelijke maten, dus hij past zelfs in de allerkleinste kamer. Maar: dat laatste geldt ook voor de USB-kerstboom. Deze minikerstboom die je kunt aansluiten op de USB-poort van je pc of laptop is er in verschillende varianten. Zo is er een verlichte versie die om de paar seconden van kleur verandert, maar ook een boompje dat in een sneeuwbol staat die kerstliedjes speelt.

Alleen, hoe leuk een USB-kerstboom ook is en hoe handig een nepboom, je creatieve ei kun je er niet bepaald in kwijt. Wie zelf aan de slag wil vindt gelukkig op internet uitgebreide informatie over het bouwen van de meest uiteenlopende alternatieve bomen. Zo zijn er doe-het-zelfhandleidingen voor bomen van wc-rollen, karton, kralen of speciale Link-O-Loonballonnen. Of wat dacht je van een houten boom gemaakt uit planken met uitstekende spijkers om je versiering aan op te hangen? En speel je liever met stroom? Dan is er de minikerstboom die bestaat uit een 9-voltbatterij, ledlichtjes en wat staaldraad. En de miniatuurboom met zelfgroeiende zoutkristallen als versiering is uiteraard ook niet te versmaden. Kun je moeilijk kiezen? Ga dan voor de echte topper: een boom van lege potjes babyvoeding, met verlichting en al. Kun je altijd nog als lamp gebruiken.

Maar ondanks alle geweldige ideeën, zal ook dit jaar in de meeste (huis)kamers natuurlijk weer gewoon een traditionele kerstboom met slingers, ballen en lichtjes staan. Die traditie bestaat in Nederland sinds het begin van de negentiende eeuw, en stoelt vermoedelijk op het gebruik van de spar als centraal element in de oud-Duitse midwinterviering.

In Amerika is uit deze traditie inmiddels een opmerkelijke rage ontstaan. Aan de overkant van de oceaan is namelijk het ondersteboven hangen van de kerstboom een ware trend. Het verhaal gaat dat een Amerikaanse student twintig jaar geleden op het idee kwam de boom op zijn kop aan de waterleidingspijp te hangen. Niet alleen uit oogpunt van ruimtebesparing erg handig, de stapel cadeautjes die je eronder kwijt kunt is ook nog eens gigantisch.

De USB-kerstboom, dé gadget voor TU-studenten.

De USB-kerstboom, dé gadget voor TU-studenten.