Nuna vertraagd door aanhouding

Niet vanwege de snelheid maar gewoon omdat het een vreemde auto was, werd Nuna8 gisteren aangehouden aan het eind van de vijfde dag in de Sasol Solar Challenge. Niettemin staat het Delftse team aan kop.

Woensdagmiddag werd het team vlak voor de finish in Port Elizabeth aangehouden door een aantal nieuwsgierige politieagenten. Zij zagen zonneauto Nuna8 rijden over de snelweg en besloten het voertuig aan de kant te zetten. Het kostte de teamleden uiteindelijk 16 minuten om de politie uit te leggen wat ze aan het doen waren. Daarna mocht het team onder politiebegeleiding verder rijden en moest de organisatie van de Solar Challenge bij de finishlijn een verklaring afleggen. Door het oponthoud werd de uiterlijke finishtijd met zo’n 10 minuten overschreden.

Bij de Sasol Solar Challenge heeft een late binnenkomst tot gevolg dat een zonneteam de volgende dag later moet starten. Dit betekent dat het team meerder zonneauto’s moet inhalen, wat veel energie kost. Wanneer een team meer dan tien minuten te laat binnenkomt volgt aftrek van de kilometerstand. Op dit moment is het nog onzeker of de organisatie de strafmaatregelen kwijt zal schelden. Teamleider Sjoerd Stevens vertelt: “Wij hopen op dit moment dat de organisatie de extra gereden tijd kwijt zal schelden. Aangehouden door de politie is een situatie van overmacht. We zullen morgen pas definitief horen of het gevolgen zal hebben voor onze voorsprong.”

Aan het begin van donderdag, de zesde racedag, staat het Nuon Solar Team nog steeds aan kop met 3.243 km. Tokai University staat op 143 km achterstand en Kecskemét University volgt met 2899 km. Nog drie dagen te gaan.