Op de zesde dag van de endurance race in Zuid-Afrika waaide buiten Port Elizabeth de kap van de Nuna af. Na een provisorisch herstel wist het Nuon Solar Team de leidende positie te behouden.
Het Delfste team spreekt over pech die hen de laatste dagen belaagt. Woensdag was er een aanhouding door de politie die tot 16 minuten tijdsoverschrijding leidde, en dan donderdag die windvlaag. De late finish werd het team niet aangerekend zodat ze alsnog van eerste positie konden vertrekken. De kap die eraf waaide kwam in het gras terecht en raakte nauwelijks beschadigd. Geluk bij een ongeluk.
Een vreemd incident deed zich voor met de energievoorziening. Christel Prins, strateeg van het team vertelde: “Ineens kwam er bijna 80% minder zonne-energie binnen. Daarbij riep onze coureur dat hij een tikkend geluid hoorde. We gokten dat er een draadje was losgeraakt, dat door de wind tegen de auto aantikte en zijn op de gok op de batterij van Nuna doorgereden tot de volgende verplichte stop”. Daar eenmaal aangekomen bleek dit inderdaad het geval te zijn en zette elektrotechnicus Bas van Wee de draden binnen een paar seconden weer vast. Hij vertelt: “Achteraf gezien hadden we het beter aan de kant van de weg kunnen repareren, dat had ons een deels lege accu gescheeld.”
Vrijdag en zaterdag wacht Nuna een ander landschap: de Garden Route met steile hellingen en scherpe bochten. Als het team alles heel houdt kan het de leidende positie behouden.
Comments are closed.