Tijdens de autokeuring van de Bridgestone World Solar Challenge op 13 oktober 2015 toonde het Nuon Solar Team hun nieuwe superscherpe staartvin. De keurmeesters wilden alleen een stukje extra isolatie aangebracht zien bij de elektrische bedrading.
Tijdens de autokeuring, te vergelijken met een uitgebreide APK, kijkt de organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge of de zonnewagens veilig genoeg zijn om aan de veeleisende wedstrijd van ruim 3000 kilometer dwars door Australië te kunnen meedoen. Bij de meeste teams levert dat een flink aantal verbeterpunten op, maar bij het Nuon Solar Team verliep de keuring vrijwel vlekkeloos. Slechts een klein stukje bedrading moest extra worden geïsoleerd. Het team deed dat ter plekke en kreeg zo in sneltreinvaart groen licht.
Het is ook het moment waarop de nieuwste innovaties te zien zijn en teams elkaars auto’s uitgebreid bekijken. Het Nuon Solar Team liet bij de keuring voor het eerst de ’trailing edge’ zien, een 3D-geprinte staartvin aan de achterkant die de stroomlijnen aanzienlijk verbetert. “We bouwen onze zonnewagen met carbon, een stijf en superlicht materiaal. Een van de nadelen is dat je daarmee de achterkant eigenlijk niet scherp genoeg kan maken voor een optimale stroomlijn. En luchtweerstand is in de wedstrijd verreweg het belangrijkst. Daarom heeft DSM voor ons een scherpe, holle staartvin gemaakt met een geavanceerde 3D printer”, vertelt Joris van den Berg, aerodynamica-specialist van het Nuon Solar Team. De staartvin weegt slechts 250 gram, evenveel als een pakje boter, en is geheel transparant zodat de achterlichten goed zichtbaar blijven.
Een andere innovatie van het Nuon Solar Team kreeg veel lof van de keurmeesters: de accu heeft een ingebouwd brandblussysteem afkomstig uit de ruimtevaart. “Het systeem, van Stat-X, verspreid in geval van nood een wolk van zeer fijn poeder over de batterij waardoor een brand meteen automatisch wordt geblust”, vertelt Toine Urlings, constructief ingenieur van het team en zoon van een brandweerman. “Zo’n systeem is niet verplicht, maar verhoogd de veiligheid voor de coureur aanzienlijk. Voor de prestaties van de auto maakt de extra 250 gram minimaal verschil.”
Het Nuon Solar Team kijkt nu uit naar de rijdende autokeuring komende zaterdag 17 oktober, waar de zonnewagens op het racecircuit Hidden Valley nabij Darwin worden getest op remvermogen en wegligging. Tevens bepaalt de organisatie dan ook de startvolgorde, waarna aanstaande zondag de Bridgestone World Solar Challenge begint.
Volg de race op de Nuna website
Comments are closed.