Nieuwe opname voor cd François Guyon

Krashna Musika is deze week begonnen met repetities voor een cd-opname van de opera François Guyon. De opera, geschreven ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Delft, kende dit voorjaar een tiental uitverkochte voorstellingen, maar cd-opnames mislukten.

br />
De geluidskwaliteit van de live-opname in theater De Veste viel tegen. Vandaar dat Krashna volgend weekend in cultureel centrum Mekelweg 10 opnieuw opnames gaat maken. Conservatoriumstudenten uit Den Haag verzorgen de registratie.

De cd zal niet, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, de hele opera omvatten, maar alleen ‘de beroemde area’s en de koorstukken’, zo laat een woordvoerder van de Delftsche Opera Compagnie (DOC) weten. Van de bijna drie uur muziek worden zo’n zeventig minuten op cd gezet. Alle solisten zijn opgetrommeld om het leven en vooral het sterven van Willem van Oranje nogmaals te bezingen. Het orkest is zo goed als compleet.

De uitgave van een cd hing deze zomer aan een zijden draad, omdat de DOC niet voldoende geld had. Inmiddels is KPN bereid gevonden om van het studentenmuziekgezelschap voor vijftienduizend gulden een duizendtal cd’s te kopen. Bovendien staat de VSB garant voor tienduizend gulden. (P.R.)

Paul Rutten

Paul Rutten