Nieuwe hal op sportcomplex

Fietsen, steppen en mediteren in demontabele hal, volleybalteams ontpoppen zich tot serieuze kampioenskandidaten, jong toptalent en TU-student kiest voor basketbalcarrière.

Achter het beachvolleyveld op de Unit Sport verrijst in rap tempo een nieuwe overdekte accommodatie. Het demontabele bouwwerk zal dienen als tijdelijke plek voor het beoefenen van indoor cycling, populaire groepslessen als zumba en steps, ontspannende activiteiten als yoga en meditatie en dansante activiteiten. Onderdelen van het programma-aanbod waarnaar volgens de site van S&C een ‘groeiende klantvraag’ is. Naar verwachting zal de accommodatie half januari 2015 in gebruik worden genomen. Begin 2017 moet, volgens de planning, een blijvende bebouwing deze hal vervangen.

Intussen wordt er in de bestaande zalen onder meer als vanouds gevolleybald. Door Punch bijvoorbeeld. En niet beroerd ook. De twee hoogste teams doen beide een serieuze gooi naar de afdelingstitel. Dames-1 staat, na de nota bene op Sinterklaasavond behaalde 3-1 zege op de reserves van Nesselande, tweede met drie punten achterstand op koploper DVC. Heren-1 behaalde zelfs het bijna maximale aantal punten van 37 uit 8 duels. De ploeg staat er virtueel beter voor dan koploper Gemini-Kangeroes, dat één punt meer haalde maar ook een wedstrijd meer afwerkte.

De basketbalvereniging die namens de TU onder dezelfde naam Punch opereert, verkeert na acht duels traditiegetrouw op een bescheiden plaats in de middenmoot van de promotiedivisie. Dat is één niveau lager dan de landelijke eredivisie, ook wel bekend als Dutch Basketball League, waarin ZZ Leiden een van de hoofdrollen speelt. Bij deze topclub speelde de toen nog 17-jarige Jan Driessen bij de competitieopening op 4 oktober zijn eerste eredivisiewedstrijd. Hij was daarmee een van de jongste debutanten ooit bij ZZ Leiden. In het Leidsch Dagblad liet de talentvolle basketballer weten zich zorgen te maken over de voortgang van zijn net begonnen studie werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Spelen op dit niveau betekent immers tweemaal trainen per dag. “Dit jaar krijg ik nog wat ruimte voor mijn opleiding, maar het is moeilijk”, legde hij uit. “Ik ben bezig met school voor een regeling, al is het afwachten of het dan wel gaat. Ik had meer medewerking van de TU verwacht. Maar als het niet te combineren is, kies ik basketbal.” Dat was half oktober. Inmiddels is de keuze gemaakt, laat hij desgevraagd weten: “Ik kwam er achter dat het niet te combineren was en heb daarom al vrij snel mijn studie laten vallen.” De sinds 4 december 18-jarige forward hoopt ooit in een grotere competitie uit te komen dan de Dutch Basketball League. Dat kan natuurlijk ook een mooie toekomst worden.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl