Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Nieuw record voor Forze

De elektrische snelheidsduivels van de TU maken zich op voor de Supercar Challenge op het TT Circuit Assen, aanstaande zondag. En ze zijn in vorm. De waterstofauto Forze VIII heeft op afgelopen maandag 13 augustus alvast het record voor elektrische sportwagens gebroken op het circuit van Zandvoort.

Zeven seconden sneller dan in 2015.

Het vorige record uit 2015 (dat ook op naam van de Forze stond) van 2.04,51 minuten werd verbeterd naar 1.56,97 minuten. Aanstaande zondag nemen de studenten van dit Delftse dreamteam deel aan de race in  Assen. Ze doen mee met de benzineauto’s. Noodgedwongen, want een aparte klasse voor waterstofauto’s bestaat nog niet.


In 2017 deed het team ook al mee aan deze race, toen was het doel vooral om de potentie van de wagen aan te tonen en te laten zien dat een waterstofauto mee kan komen met benzinewagens.


De roze racewagen heeft geen verbrandingsmotor aan boord zoals benzineauto’s, maar een brandstofcel. Deze brandstofcel zet waterstof uit een tank met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit, waarmee een stel elektromotoren wordt aangedreven. Het enige restproduct is puur water.


Door deel te nemen aan de race hoopt het team de potentie van waterstof te laten zien aan een groot publiek. “We hopen hiermee de transitie naar waterstof in de auto-industrie sneller te laten verlopen. Door ons record en door mee te doen aan evenementen als de Gamma Racing Day hopen we te laten zien dat waterstof een duurzaam alternatief is met minstens even goede prestaties”, aldus teammanager Gijs Vermeij.


Het Forze Hydrogen Electric Racing team bestaat al sinds 2007 en heeft sindsdien acht auto’s geproduceerd. De eerste vijf waren nog compacte karts op waterstof die meededen aan een studentencompetitie.


Het nieuwe baanrecord lijkt het vertrouwen van het team in de prestaties tijdens de race alleen maar te vergroten. Met een verdubbeling van de tankcapaciteit ten opzichte van de Forze VII maakt de Forze VIII als eerste waterstofauto ooit een kans een race niet alleen uit te rijden, maar het haar benzineslurpende tegenstanders ook daadwerkelijk lastig te maken.

Redacteur Tomas van Dijk

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

tomas.vandijk@tudelft.nl

Comments are closed.