Nederfunk met bizarre verkleedpartijen

Muziek: dampende nederfunk grooves The PerksInvloeden: Bill Wyman, Herman Brood, Red Hot Chillipeppers, Doe Maar, PerusHoogtepunt: album ‘Strakke Arsche’Stones of Beatles: ene helft Stones, andere helft BeatlesDiscografie: twee demo’s, een cd en een singleEerstvolgende optreden: 12 februari in de bovenzaal van ParadisoVoordat The Perks vanavond hun single presenteren in het Amsterdamse Paradiso, speelden ze maandagavond in de Koornbeurs ter opening van de Nowee.

Voordat het zover was, heeft de band ook al kennis gemaakt met de schaduwzijde van de muziekbusiness. Er waren The Perks gouden bergen beloofd. Een café-eigenaar vertelde dat hij onder anderen de manager was geweest van Manke Nelis en The Shorts (‘Comment ça va?’) en dat hij the Perks ‘beroemd zou maken’. Hij huurde een studio voor de Huizenaren en met de oude zanger van The Shorts werden een paar nummers opgenomen. The Rock: ,,Hij kwam ons zelfs nog ophalen bij die studio met z’n patserige Mercedes. Daarna hebben we nooit meer wat van die eikel gehoord.”

Later kwam de band pas echt in de lift. Via hun oefenruimte in Amsterdam hebben ze iemand gevonden die wel te vertrouwen is en geld wil investeren. De cd is uit. En er wordt regelmatig opgetreden, vooral in de buurt van Amsterdam. ,,Daar lukt het ons altijd het publiek los te krijgen”, zegt gitarist Van Gosse Peerenboom, de enige TU’er van het bonte gezelschap.

De feestband schoot wortel op een middelbare school in het Noord-Hollandse Huizen. Daar zijn ze als een schoolband begonnen. Vanaf de eerste optredens gaat muziek maken gepaard met bizarre verkleedpartijen. ,,Om het niveau van de muziek te verdoezelen”, zeggen ze zelf spottend. Maar the Rock heeft ook nog een serieuzere uitleg: ,,Op het podium ben ik mezelf niet, dan acteer ik. Door me te verkleden doe ik dingen die ik anders waarschijnlijk niet zo gauw zou doen.”

Sinds ‘Strakke Arsche’ in november uitkwam, hebben er in tal van bladen recensies gestaan. Een terugkerend kritiekpunt was de zang van the Rock. Daar wil saxofonist Oltman Redwood nog wel even iets over kwijt: ,,Hij zingt misschien niet als de beste, maar zijn stem past bij het geheel. Dat willen de mensen gewoon niet snappen.”

En dat bewijst ‘de steen’ een uurtje later op de planken van de Koornbeurs. De zaal is goed gevuld. En the Perks laten zien, ondanks de cd, de single en de video, vooral een liveband te zijn.The Rock: ,,Mensen moeten ons eerst zien en dan de cd kopen, niet andersom. En die cd kopen hoeft eigenlijk niet eens, als ze maar komen kijken, dat is genoeg.”

The Perks

Invloeden: Bill Wyman, Herman Brood, Red Hot Chillipeppers, Doe Maar, Perus

Hoogtepunt: album ‘Strakke Arsche’

Stones of Beatles: ene helft Stones, andere helft Beatles

Discografie: twee demo’s, een cd en een single

Eerstvolgende optreden: 12 februari in de bovenzaal van Paradiso

Voordat The Perks vanavond hun single presenteren in het Amsterdamse Paradiso, speelden ze maandagavond in de Koornbeurs ter opening van de Nowee. De single heet ‘Paddestoelen’ en komt van de cd ‘Strakke Arsche’. En om de single een grotere kans van slagen te geven, heeft het zevental er maar meteen een clip bijgemaakt. ,,Of we daar geld voor hadden? Nou nee. Het is allemaal vrijwilligerswerk en kost dan nog honderd gulden. Maar we moeten wel, anders wordt het nooit platina”, aldus zanger The Rock.