Museum weert concerten

Frölich.

,,De interim-manager vindt dat het museum er niet is om muziek te maken. Dat is raar”, vindt Frölich. ,,Ik wil juist zoveel mogelijk mensen met techniek confronteren. Bovendien is dit de enige zaal van deze grootte in Delft met zo’n goede akoestiek en zij voorziet daarom ook in een behoefte.”

Er staan nog vier concerten op het programma. Zaterdag 2 december is er zang uit India, donderdag 14 december spelen leerlingen van het Koninklijk Conservatorium, en donderdag 21 december organiseert Studium Generale een concert met een ensemble van het Rotterdams Conservatorium. Krashna Musika mag op 30 december het laatste museumconcert geven.

Volgens interim-manager mr. C. Blom ligt het heel simpel. ,,Wij zijn geen horecagelegenheid en ook geen muziekplek. Op de faculteiten van de TU is een schatkamer van skills en zaken die de moeite waard zijn. Wij willen een museum zijn wat bijvoorbeeld voor middelbare scholieren aantrekkelijk is. Het is allemaal een kwestie van balans, misschien is af en toe een concert wel mogelijk, maar zeker niet op de huidige regelmatige basis.”

Muziek is volgens Frölich een mooi middel om het museum meerwaarde te geven. ,,Muziek domineert het museum niet: er worden onder andere veel meer symposia gehouden. En muziek past prima in een museum, daar zijn landelijk bijzonder gerenommeerde voorbeelden van te noemen, bijvoorbeeld het Stedelijk Museum in Amsterdam. Of Boymans-van Beuningen, dat juist een concertserie is begonnen om meer mensen naar het museum te trekken. Niet iedereen komt om de techniek naar het museum, en zo kun je toch meer mensen met techniek in aanraking laten komen.”

Volgens Blom zal het TMD echter moeten worden wat de naam suggereert: ,,Geen mix van cultuur, feesten en muziek. Een museum voor techniek.” (P.R.)

Paul Rutten

Het Techniek Museum Delft (TMD) is na 1 januari 1996 niet langer een podium voor kleinschalige concerten. Het museum verliest de Steinway-vleugel, persoonlijk eigendom van vertrekkend directeur R. Frölich.

Paul Rutten