Het is gedaan met het motorgebrul in de grachten. De Versatile Marine Drive (VMD) van industrieel ontwerper Thomas Jensen, een buitenboordmotor op waterstof, is voorzien van de nieuwste technische snufjes én muisstil. O, en je kunt er ook mee kneeboarden en snorkelen.
De buitenboordmotormarkt is op het eerste gezicht maar een saaie bedoening. “Alle buitenboordmotors zien er vrijwel hetzelfde uit”, zegt Thomas Jensen (33). Het is een heel statische markt, waar vrij weinig gebeurt.”
Toch ziet de VMD, waarop Jensen afstudeerde, er heel anders uit dan de standaard buitenboordmotor. Als je naar zijn ontwerpplaatjes kijkt, zie je mensen met een surfboard door de zee stuiven. Ze houden zich stevig vast aan de hendels van een wit apparaat dat hard door de golven raast. Op het volgende plaatje tuft een bootje met een aanhangbare motor over een rivier, en nog weer een plaatje verder bekijkt een snorkelaar kleurige vissen met behulp van snorkel, duikbril én de VMD, die langzaam door het water drijft. “Dat is met een ‘normale’ buitenboordmotor technisch niet mogelijk”, aldus Jensen.
Wie zijn ontwerp en plaatjes ziet, verwacht een fanatieke kneeboarder of speedboatliefhebber, maar niets blijkt minder waar. Een boot met een zeil, daar maak je Jensen in zijn vrije tijd blij mee. Maar hij mag dan geen uit de hand gelopen passie voor buitenboordmotors hebben, toen zijn supervisor bij IO, ir. Hanna Hellman, hem aanraadde om brandstofceltechnologie te gebruiken bij het ontwerpen van een nieuwe buitenboordmotor, ging hij fanatiek aan de slag. “Ik vind het te gek om dingen te ontwerpen die mensen verrassen. Mensen verwachten een standaard buitenboordmotor, als je zoiets ontwerpt. Maar doordat ik geen gebruik maak van een benzinemotor, had ik veel meer mogelijkheden. De techniek leek stil te staan op de buitenboordmotormarkt, maar door de toepassing van brandstofceltechniek had ik geen last van de beperkingen waar een benzinemotor wel last van heeft. De structuur en de looks van mijn ontwerp zijn heel anders. Ik kon daardoor de meest wilde dingen bedenken, om daarna te bekijken wat technisch haalbaar was. In eerste instantie was het helemaal niet de bedoeling dat je de VMD ook nog voor andere doeleinden kunt gebruiken. Maar hij is er dubbel zo leuk van geworden.”
Daarnaast is hij veel wendbaarder. “En hij is stil, doordat hij door de brandstofceltechnologie op elektriciteit loopt. Je zou er varend mee kunnen vissen.”
Dat laatste is nog wel toekomstmuziek. Hoewel producent Yamaha interesse heeft getoond in het ontwerp van Jensen, bestaan er namelijk nog geen concrete plannen voor het bouwen van een prototype van de VMD. De motor van Jensen is daarmee de buitenboordmotor van de toekomst. “Het gaat er vast nog wel van komen. Stel je voor dat het helemaal stil is als je door de Amsterdamse grachten vaart. Dat het motorgebrul verleden tijd is. Dat lijkt mij geweldig.” (MZ)
Eigenlijk was het niet de bedoeling dat de VMD meer was dan een stille buitenboordmotor. “Maar hij is er dubbel zo leuk van geworden”, aldus ontwerper Thomas Jensen.
De buitenboordmotormarkt is op het eerste gezicht maar een saaie bedoening. “Alle buitenboordmotors zien er vrijwel hetzelfde uit”, zegt Thomas Jensen (33). Het is een heel statische markt, waar vrij weinig gebeurt.”
Toch ziet de VMD, waarop Jensen afstudeerde, er heel anders uit dan de standaard buitenboordmotor. Als je naar zijn ontwerpplaatjes kijkt, zie je mensen met een surfboard door de zee stuiven. Ze houden zich stevig vast aan de hendels van een wit apparaat dat hard door de golven raast. Op het volgende plaatje tuft een bootje met een aanhangbare motor over een rivier, en nog weer een plaatje verder bekijkt een snorkelaar kleurige vissen met behulp van snorkel, duikbril én de VMD, die langzaam door het water drijft. “Dat is met een ‘normale’ buitenboordmotor technisch niet mogelijk”, aldus Jensen.
Wie zijn ontwerp en plaatjes ziet, verwacht een fanatieke kneeboarder of speedboatliefhebber, maar niets blijkt minder waar. Een boot met een zeil, daar maak je Jensen in zijn vrije tijd blij mee. Maar hij mag dan geen uit de hand gelopen passie voor buitenboordmotors hebben, toen zijn supervisor bij IO, ir. Hanna Hellman, hem aanraadde om brandstofceltechnologie te gebruiken bij het ontwerpen van een nieuwe buitenboordmotor, ging hij fanatiek aan de slag. “Ik vind het te gek om dingen te ontwerpen die mensen verrassen. Mensen verwachten een standaard buitenboordmotor, als je zoiets ontwerpt. Maar doordat ik geen gebruik maak van een benzinemotor, had ik veel meer mogelijkheden. De techniek leek stil te staan op de buitenboordmotormarkt, maar door de toepassing van brandstofceltechniek had ik geen last van de beperkingen waar een benzinemotor wel last van heeft. De structuur en de looks van mijn ontwerp zijn heel anders. Ik kon daardoor de meest wilde dingen bedenken, om daarna te bekijken wat technisch haalbaar was. In eerste instantie was het helemaal niet de bedoeling dat je de VMD ook nog voor andere doeleinden kunt gebruiken. Maar hij is er dubbel zo leuk van geworden.”
Daarnaast is hij veel wendbaarder. “En hij is stil, doordat hij door de brandstofceltechnologie op elektriciteit loopt. Je zou er varend mee kunnen vissen.”
Dat laatste is nog wel toekomstmuziek. Hoewel producent Yamaha interesse heeft getoond in het ontwerp van Jensen, bestaan er namelijk nog geen concrete plannen voor het bouwen van een prototype van de VMD. De motor van Jensen is daarmee de buitenboordmotor van de toekomst. “Het gaat er vast nog wel van komen. Stel je voor dat het helemaal stil is als je door de Amsterdamse grachten vaart. Dat het motorgebrul verleden tijd is. Dat lijkt mij geweldig.” (MZ)
Eigenlijk was het niet de bedoeling dat de VMD meer was dan een stille buitenboordmotor. “Maar hij is er dubbel zo leuk van geworden”, aldus ontwerper Thomas Jensen.

Comments are closed.