Ministerie start proef met sneltesten studenten

Om fysiek onderwijs mogelijk te maken wil het kabinet experimenteren met sneltesten op campussen, om te beginnen in Groningen. Wie weet is daarna de TU Delft aan de beurt.

(Foto: Dalia Madi)

Minister Van Engelshoven heeft drie steden aangewezen waar hogescholen, universiteiten en roc’s samen een sneltestlocatie mogen opzetten: Groningen, Delft en Amsterdam. Daar kunnen studenten worden getest, maar ook het personeel, zo is althans het idee.

Het doel is volgens de minister om te kijken of er meer ruimte kan komen voor fysiek onderwijs. Ze maakte dit deze week bekend in de Tweede Kamer.

Groningen bijt volgende week het spits af. In Groningen worden om te beginnen honderd studenten van de universiteit uitgenodigd om zich 24 uur voor een fysiek tentamen te laten testen. Binnen drie uur ontvangen zij de uitslag. De normale coronamaatregelen blijven tijdens het tentamen voor alle studenten gelden, ook als zij negatief getest zijn. Op basis van de pilot wordt besloten of de sneltestlocaties ook voor praktijklessen te gebruiken zijn.

Hang de vlag nog niet uit
Concrete plannen als deze zijn er in Delft nog bij lange na niet. Een woordvoerder laat weten dat de TU samen met de GGD de mogelijkheden voor tests aan het verkennen is. “Het plan voor dergelijke tests ontstond in Delft in december. In Groningen denken ze hier al veel langer over na.”

Tijdens het overleg tussen het college van bestuur, de ondernemingsraad en de studentenraad van 10 december zei collegevoorzitter Tim van der Hagen niet te verwachten dat dergelijke sneltests voor aanvang van het derde trimester in Delft zullen plaatsvinden.

HOP, Hein Cuppen / Delta

HOP Hoger Onderwijs Persbureau