Kort

Minder premasterstudenten

Volgens de nieuwste cijfers verwelkomden de universiteiten dit studiejaar (2022) zestigduizend nieuwe bachelorstudenten. Dat zijn er 2.900 minder dan in 2021.

Daarin blijken de ‘schakelstudenten’ meegeteld: de studenten van de premasterprogramma’s. Die studeren op papier bij een bacheloropleiding, alleen duurt hun programma slechts zes maanden tot een jaar. Daarna mogen ze aan de master beginnen.

Dit studiejaar trokken de universiteiten 22 procent minder premasterstudenten dan vorig jaar. In 2020 waren er 7.500 premasterstudenten, het jaar erna 6.900 en dit studiejaar 5.400, meldt universiteitenvereniging UNL.

© HOP. Bron: Universiteiten van Nederland.

Pas sinds 2020 krijgen de premasters een eigen vinkje in de administratie. Eerder werden ze op één hoop gegooid met de bachelors.

Aan de TU nam het aantal premasterstudenten vorig jaar met 14 procent af ten opzichte van 2021. Het aantal bachelorstudenten steeg juist licht, met 2,3 procent.

© HOP. Bron: Universiteiten van Nederland.

Een deel van de verklaring is dat er minder hbo’ers zijn afgestudeerd, zegt UNL. Ook de sterk aangetrokken arbeidsmarkt kan een oorzaak zijn. Studenten met een hbo-diploma kunnen er ook voor kiezen om te gaan werken.

Een derde mogelijkheid is dat afgestudeerde hbo’ers op de terugkeer van de basisbeurs wachten voordat ze weer gaan studeren. Soms hebben ze immers nog recht op studiefinanciering, en voor de master kunnen ze een basisbeurs krijgen.

Overigens zijn nog steeds niet alle schakelstudenten geteld. Sommige staan namelijk ingeschreven als ‘contractstudent’ in plaats van bachelor, en dan duiken ze niet in deze cijfers op. (HOP, BB).

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl