Miljoen voor Dimes en Mesa

Dimes (Delft Institute of Micro Electronics and Submicron Technologie) en Mesa (Micro Electronics, Materials Engineering, Sensors and Actuators) kregen het bedrag vorige week woensdag uitgereikt door minister Ritzen en diens Noordrijn-Westfaalse collega Brunn, die onderzoek in zijn portefeuille heeft.

Het geld is beschikbaar gesteld door het Nederlandse ministerie en is bedoeld ter stimulering van de samenwerking van Nederlandse onderzoekscholen en -instituten met die van de Nederlandse grensgebieden: Vlaanderen, Bremen, Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen.

De intensieve samenwerking van Dimes en Mesa wordt met dit bedrag beloond. Het geld wordt gelijk verdeeld over beide onderzoekscholen, die het willen inzetten voor samenwerkingsprojecten met instituten uit elk van de vier grensgebieden.

,,Het is natuurlijk leuk dat we alvast deze erkenning hebben gekregen”, erkent wetenschappelijk directeur prof.dr.ir. P.M. Dewilde. Hij relativeert tegelijkertijd: ,,Alleen aan vergoedingen voor onze buitenlandse onderzoekers zijn we per jaar al het dubbele kwijt.”

De Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschappen (LOT) uit Utrecht en de onderzoekschool Sedimentaire Geologie van de VU Amsterdam kregen eveneens een miljoen.
(K.S.)

De micro-elektronica instituten Dimes van de TU Delft en Mesa van de Universiteit Twente hebben samen als enige van de technische onderzoekscholen een ‘internationaliseringsprijs’ van een miljoen gulden in de wacht gesleept. In totaal honoreerde de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek drie van de 61 aanvragen.

(K.S.)