Opinie

Mijnbouw (2)

Ook ik verkeerde naderhand in een soort overwinningsroes: Volbracht!

Achteraf vraag ik me af waarom ik hier in vredesnaam aan heb meegedaan. Het was immers volkomen vrijwillig. Dus als iemand half verzuipt is de Mijnbouwkundige Vereeniging niet verantwoordelijk. Maar hoe vrijwillig is een vrijwillige ontgroening voor een studievereniging?

Ik kan mij nog de verhalen van ouderejaars herinneren die al weken circuleerden. Als je niet kwam, mocht je geen lid worden, je mocht geen tentamens lenen uit het archief, je naam zou op een lijst komen te staan en ze zouden altijd moeilijk doen, je hele studie lang.

Achteraf vraag ik me af hoe ik zo bang ben geworden door deze verhalen. Toch is die angst niet zo vreemd. De MV speelt een dominante rol tijdens de Owee en de verplichte nuldejaars excursie. Door middel van het zingen van schunnige liedjes, ander verbaal geweld en veel drank wordt een sfeer gecreëerd waarin iedere mijnbouwer zich thuis hoort te voelen. Het feit dat er docenten zijn die aan deze onzin meedoen, versterkt dit beeld.

Een studievereniging is er voor de studenten. Ik vind dat een studievereniging zich niet als gezelligheidsvereniging moet gedragen. Ik heb aan die onzin meegedaan als nuldejaars. Nu kijk ik er doorheen en maak ik me alleen nog maar kwaad over de manier waarop eerstejaars geïntimideerd worden.

Niet iedereen zal het zo heftig voelen als ik, maar ik weet dat ik niet de enige ben. Het is prima wanneer mensen zich thuis voelen in de ‘mijnbouw-sfeer’, maar dring het ze niet op. Stop met het intimideren van eerstejaars en voorkom ongelukken zoals laatst. Zorg voor de belangen van de studenten en laat de ‘gezelligheids’-excessen aan hen die daar behoefte aan hebben.

Een afgekoelde mijnbouwer (De redactie is, bij wijze van uitzondering, met anonimiteit akkoord gegaan)

Een mijnbouwster buiten westen tijdens de inauguratie voor de studievereniging. Tijdens het zwemmen door de gracht raakt ze onderkoeld. Zelf heb ik ook naar adem liggen snakken in diezelfde gracht, kou gevat in de kelders van het mijnbouwcafé, een brandspuit in m’n broek geduwd gekregen. Ook ik verkeerde naderhand in een soort overwinningsroes: Volbracht!