Cybersecurity

Met stroopwafels en een quiz vraagt ICT aandacht voor cybersecurity

Oktober is cybersecuritymaand. Dus gaan medewerkers van ICT het gesprek aan met studenten en medewerkers van de TU over hun online gedrag.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

In cybersecuritymaand oktober staan ICT-medewerkers de hele maand op verschillende plekken op de campus. Met een marktkraam, een zenuwspiraal en een quiz wijzen ze studenten en medewerkers op online gevaren.

• Oktober is cybersecuritymaand. De directie ICT staat op verschillende plekken om informatie te geven. Waar en wanneer ze dat doen, is te vinden op intranet

In de hal van Industrieel Ontwerpen (IO) staat ICT-medewerker Joey Gommans bij een groen spandoek. Daarop staan zes regels voor het beschermen van data:

‘Zorg voor een veilige verbinding, bescherm je identiteit met een sterk wachtwoord, klik niet zomaar op elke link of bijlage, beveilig je apparaten, deel en bewaar je data veilig en meld verdachte situaties’. Hier kunnen studenten en medewerkers een quiz doen, met vragen over cybersecurity, hackers, sterke wachtwoorden en openbare wifi-netwerken.

Phishing

In de quiz zit ook een vraag over phishing, een fenomeen waar ICT dagelijks mee te maken heeft, vertelt Gommans. “We filteren een groot deel van deze mails, maar we krijgen toch nog dertig tot veertig meldingen per dag van mensen die een verdachte mail krijgen.” Waar het dan om gaat? Medewerkers krijgen bijvoorbeeld een uitnodiging voor een nep-evenement met de vraag of ze daar willen spreken. “In de mail vragen de ‘organisatoren’ of de ontvanger een PowerPoint presentatie of rapport met onderzoeksresultaten op wil sturen. Kijken we op de site van de ‘organisatie’, dan zien we daar artikelen staan met resultaten waar zij niks voor hebben gedaan, maar deze presenteren alsof ze van hen zijn.”

Elke dag is er een cybersecurity-prijs te winnen voor wie de meeste goede antwoorden heeft bij de quiz en voor wie de snelste tijd neerzet bij de zenuwspiraal. Het enige dat deelnemers daarvoor moeten doen is hun mailadres achterlaten. En, we hebben het gecheckt, dit is geen strikvraag.

Nieuwsredacteur Bas Koppe

p.a.s.koppe@tudelft.nl