Meer overzicht en snelheid met Osiris

Osiris, het nieuwe studenteninformatiesysteem, heeft voordelen. Voor studenten, docenten, maar ook managers. En het scheelt het back office veel werk.

Tot die conclusie leidt de sneak preview in de hal van de aula van afgelopen donderdag en de toelichting die Ron van Velzen daarbij gaf. Van Velzen is een van de twee projectleiders achter Osiris, dat op 14 december gaat draaien.
“De grote winst is dat we meer systemen integreren in één systeem”, stelt Van Velzen. Het gaat dan om onder meer Volgplus, het tentamenaanmeldsysteem en Digital Marks Input. “Bij die laatste twee waren er nog allerlei handelingen nodig om het zichtbaar te maken voor de student. Het scheelt dus tijd, je hebt minder vertraging en minder kans op fouten.”

Osiris heeft volgens Van Velzen voor de studenten veel voordelen. “Ze hoeven nog maar op een systeem in te loggen en kunnen beter hun studievoortgang overzien: het programma, wat nog openstaat, het aantal behaalde studiepunten.” Dat is voor TU en studenten gunstig met het oog op het bindend studieadvies. Ze kunnen zich via Osiris meteen aanmelden voor tentamens en afhankelijk van de opleiding ook voor andere dingen. Daarnaast is het systeem door de bundeling altijd ‘up to date’.

Docenten kunnen volgens Van Velzen dankzij Osiris onder meer zien wat het rendement van cursussen is, omdat ze de tentamenresultaten uit het verleden kunnen opvragen. “Tot nu toe voerden ze de cijfers in en zagen ze die na het verzenden nooit meer terug.”

Docenten en andere facultaire medewerkers kunnen daarnaast makkelijker met studenten mailen. “En bijvoorbeeld studieadviseurs kunnen via het nieuwe systeem gespreksnotities bijhouden en gebruiken bij rapportages.” Uit de preview bleek onder meer ook dat medewerkers kunnen aangeven wanneer ze bereikbaar zijn. Apple-gebruikers worden nog gelukkiger. “Zij hadden soms last bij het inlezen van bestanden. Dat zou nu opgelost moeten zijn.”
Het wordt volgens Van Velzen voor de organisatie ook makkelijker om managementrapportages te maken omdat meer gegevens gebundeld beschikbaar zijn, zoals het rendement per opleiding.

Paul Morak, 42 jaar, ict-medewerker Bouwkunde

“Ik heb dit niet heel bewust uitgekozen hoor. Het lag er toevallig. Ik ben helemaal niet zo kieskeurig. Ik pak gewoon waar ik zin in heb. Als het maar vet is. Ik ben allergisch voor gezond. Ik vind het al verschrikkelijk dat dit geen echte mayonaise is, maar yogo-nogwat. Ik drink er altijd koffie bij. Maar die ik haal ik niet hier, die heb ik zelf op mijn kamer. Ik vind de kantine van Bouwkunde heel mooi geworden en ze hebben een goed aanbod. Ik kom in ieder geval aan mijn trekken.”