Lustrumjaar in het teken van Afrika

De TU Delft bestaat volgend jaar 165 jaar. Het 33ste lustrum staat in het teken van duurzame ontwikkeling, met een sterke nadruk op Afrika.

Het lustrumjaar begint op 12 januari 2007 tijdens de viering van de dies natalis en heeft als thema duurzaamheid en Afrika. “We willen als TU Delft een mondiale speler zijn, dus we moeten inspelen op de grote uitdagingen in de wereld”, zegt prof.dr. Ben Droste, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en voorzitter van de lustrumcommissie. “Er moet in de komende dertig of veertig jaar iets gedaan worden aan problemen op het gebied van energie, voedselvoorziening, milieu, gezondheid en watervoorziening. Om deze problemen op te lossen zijn technologische doorbraken nodig en daar ligt onze taak als universiteit.”

Binnen het grote thema duurzame ontwikkeling, ligt de nadruk op Afrika. “Het streven naar duurzaamheid geldt voor de hele wereld. Vaak wordt in dit licht gekeken naar China en de Verenigde Staten, maar wij richten ons op duurzaamheid in Afrika,” zegt Droste. “Er wordt vaak in negatieve zin over Afrika gesproken, maar er zit een enorme potentie voor de toekomst. We kijken niet naar Afrika uit mededogen, maar uit opportunity.”

Tijdens het feestjaar staan verschillende activiteiten op het programma, waaronder een tentoonstelling in het Techniek Museum en een zomerfestival met muziek en cabaret. Ook bezoeken tien studenten en medewerkers van de TU projecten van de universiteit in ontwikkelingslanden. Hun reisverslagen worden gebundeld in een lustrumboek.

Bij het afsluitende symposium wordt, zo is het voornemen, het Delft Research Center (DRC) for Research, Education and Consulting for Sustainable Solutions geopend. “Het is een paraplu voor kennis over duurzaamheid en uitdrukkelijk niet een nieuwe DRC naast de bestaande dertien. We moeten ons onderzoek laten leiden door de vragen in de wereld. Dit DRC moet, als een soort venster op de wereld, helpen bij het formuleren van deze vragen.” (MM)