Problemen met de nieuwe elektronische borden zijn ‘vervelend’, erkent Paul Rullmann, voorzitter van de stuurgroep upgrading collegezalen, tevens collegelid. Hij gaat op zoek naar oplossingen en wil die zo snel mogelijk melden.
Rullmann verzamelt momenteel alle kritiek op de borden die afgelopen zomer zijn opgehangen bij de faculteiten Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica (EWI) en Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE).
Na informatie vanuit de faculteiten Industrieel Ontwerpen en 3mE, nam hij maandag 18 oktober een kijkje bij EWI.
In een van de grote collegezalen bij EWI laat docent en opleidingsdirecteur Elektrotechniek Nick van der Meijs zien wat er volgens hem allemaal aan schort bij de nieuwe borden.
Die borden bestaan uit vier delen waarop vier beamers elk een andere sheet projecteren. “Achter in de zaal is een standaard lettergrootte niet leesbaar, hoewel dat wel was beloofd”, zegt Van der Meijs.
,Contrast
Als hij de vier beamers gezamenlijk één groot beeld laat projecteren, is te zien dat teksten niet goed in elkaar overlopen bij de overgang tussen de vier schermen. Bovendien is de rechterhelft van het beeld donkerder dan de linkerhelft. “Het contrast van het scherm haalt het niet bij wat je nodig hebt om het leesbaar te maken”, zegt Van der Meijs.
Tevens blijkt dat een hulpstuk op het bord – nodig voor het schrijven op de onderste twee smartboards – hindert bij het lezen van teksten. Dat hulpstuk moet op de smartboards worden bevestigd om de elektronische pen aan te sturen, maar dit systeem is niet goed gekalibreerd.
Wat dit betekent, wordt duidelijk als Van der Meijs de elektronische pen demonstreert: zijn tekst verschijnt met vertraging op het bord, op een andere plek dan waar hij schrijft. “Het is ontzettend moeilijk om nette letters te schrijven.”
,’Vervelend’
Paul Rullmann ziet het en noemt het ‘vervelend’. Hij wijst er op dat zalen eigenlijk alleen in de zomer zijn op te knappen, omdat er dan geen onderwijs is. “De voorbereiding en uitvoering staan daardoor onder hoge druk. Op een gegeven moment ben je afhankelijk van je aannemers.”
Volgens Rullmann moeten de vier schermen een gelijke belichting hebben, maar hebben de beamers onvoldoende lichtsterkte. “Er wordt geëxperimenteerd met een andere beamer.”
Over de problemen met de elektronische pen zegt beheerder van de zalenpool Etty van der Leij dat het ‘een ingewikkeld progamma’ is. “Het is niet plug and play. Je moet hiermee oefenen.” Rullmann vindt dat docenten ‘redelijk eenvoudig’ met materialen moeten kunnen werken. “Je moet geen technicus hoeven zijn.”
,Noodoplossing
Als noodoplossing zijn er pal voor de borden twee grote uitrolbare schermen aan het plafond bevestigd. Met een druk op de knop laat Van der Meijs de schermen naar beneden zakken. “Het smartboard werkt dan echter nog steeds niet en als docent sta je te veel onder het scherm om er iets op te kunnen aanwijzen.”
Bovendien, zo zegt Van der Meijs, wordt zijn laptop niet door het systeem geaccepteerd. Hij kan nu niet zijn presentatie projecteren en interactief doceren. Van der Leij noemt dat ‘restpunten’. “Laten we nu eerst oplossen naar hoe het was bedacht.”
,Fundamenteel
Onderwijsdirecteur Herman Russchenberg zegt dat er sprake is van een fundamenteel probleem: “Het concept van één klein scherm is niet goed.” Van der Leij: “Het is niet zo dat het voor iedereen niet werkt.” Russchenberg: “Voor wie wel dan?”
Opleidingsdirecteur Informatica Hans Tonino valt hem bij: “Voor een wiskundedocent die ook wil kunnen schrijven, is dit niet geschikt.” Van der Leij: “Bij andere vakken zou dit concept prima kunnen werken. Voor wiskunde geeft het een uitdaging.” Russchenberg: “Een uitdaging? Het werkt niet!”
,Lijstje klachten
Dan volgt er nog een lijstje met klachten. Als een smartboard is volgeschreven met teksten zouden die teksten kunnen worden doorgeschoven naar één van de andere borden. Dat werkt echter niet. Videoconferencing evenmin. Een camera waarmee documenten zijn te projecteren, geeft geen scherp beeld. De lessenaar is te klein. Camera’s om colleges op te nemen voor collegerama zijn niet te koppelen.
Russchenberg voegt daar aan toe dat een docent hem mailt dat de helft van de studenten niet meer komt, omdat sheets achterin niet goed te zien zijn. Volgens Van der Meijs krijgen docenten maar de helft van hun stof af doordat ze niet snel kunnen schrijven met de elektronische pen.
Rullmann zegt de kritiek te begrijpen. “Als de techniek faalt, kun je daar ontzettend agressief van worden. We moeten hier van leren voordat we de volgende zalen gaan aanpakken.”
,Gewaarschuwd
Onderwijsdirecteur Russchenberg wijst erop dat vooraf al was gewaarschuwd dat het concept niet deugde. Rullmann nuanceert dat. “We hebben mensen laten inspreken. Vanuit de faculteit 3mE is dat gebeurd, vanuit EWI kwam minder respons.”
Van der Leij spreekt over de wet van de remmende voorsprong. Rullmann: “Nou, vertragende achterstand. Het licht dooft nu zowel bij de docent als op het scherm. Misschien hebben we in onze hoogmoed een stap te ver gezet. We proberen een oplossing te vinden voor het conceptuele probleem.”
Volgende week laat Rullmann zich informeren door docenten wiskunde.
‘Elektronische borden voldoen niet’
De gemeente vindt het belangrijk dat de inwoners een aanvullende ziektekostenverzekering kunnen betalen. Daarom komt iedere Delftenaar met een inkomen lager dan 130 procent van de bijstandsnorm en een aanvullende zorgverzekering, in aanmerking voor een vergoeding van 50 euro per premiebetalende volwassene.
De aanvraag moet uiterlijk 31 december 2009 binnen zijn. Wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden, ontvangt hij/zij de vergoeding begin 2010 op de rekening.
Alle voorwaarden en het aanvraagformulier staan op de website van de gemeente Delft, www.gemeentedelft.info/wiz. Belangstellenden kunnen ook langskomen op het Werkplein Delft (Westlandseweg 40) om de tegemoetkoming aan te vragen. Aanvragers kunnen er van 7 tot en met 31 december 2009 terecht.
Rullmann verzamelt momenteel alle kritiek op de borden die afgelopen zomer zijn opgehangen bij de faculteiten Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica (EWI) en Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE).
Na informatie te hebben gekregen vanuit de faculteiten Industrieel Ontwerpen en 3mE, nam hij maandag 18 oktober een kijkje bij EWI. Daar laat docent en opleidingsdirecteur Elektrotechniek Nick van der Meijs zien wat er volgens hem allemaal aan schort bij de nieuwe borden.
Die borden bestaan uit vier delen waarop vier beamers elk een andere sheet projecteren. “Achter in de zaal is een standaard lettergrootte niet leesbaar, hoewel dat wel was beloofd”, zegt Van der Meijs.
Contrast
Als hij de vier beamers gezamenlijk één groot beeld laat projecteren, is te zien dat teksten niet goed in elkaar overlopen bij de overgang tussen de vier schermen. Bovendien is de rechterhelft van het beeld donkerder dan de linkerhelft. “Het contrast van het scherm haalt het niet bij wat je nodig hebt om het leesbaar te maken”, zegt Van der Meijs.
Tevens blijkt dat een hulpstuk op het bord – nodig voor het schrijven op de onderste twee smartboards – hindert bij het lezen van teksten. Dat hulpstuk moet op de smartboards worden bevestigd om de elektronische pen aan te sturen, maar dit systeem is niet goed gekalibreerd.
Wat dit betekent, wordt duidelijk als Van der Meijs de elektronische pen demonstreert: zijn tekst verschijnt met vertraging op het bord, op een andere plek dan waar hij schrijft. “Het is ontzettend moeilijk om nette letters te schrijven.”
‘Vervelend’
Paul Rullmann ziet het en noemt het ‘vervelend’. Hij wijst er op dat zalen eigenlijk alleen in de zomer zijn op te knappen, omdat er dan geen onderwijs is. “De voorbereiding en uitvoering staan daardoor onder hoge druk. Op een gegeven moment ben je afhankelijk van je aannemers.”
Volgens Rullmann moeten de vier schermen een gelijke belichting hebben, maar hebben de beamers onvoldoende lichtsterkte. “Er wordt geëxperimenteerd met een andere beamer.”
Over de problemen met de elektronische pen zegt beheerder van de zalenpool Etty van der Leij dat het ‘een ingewikkeld progamma’ is. “Het is niet plug and play. Je moet hiermee oefenen.” Rullmann vindt dat docenten ‘redelijk eenvoudig’ met materialen moeten kunnen werken. “Je moet geen technicus hoeven zijn.”
Noodoplossing
Als noodoplossing zijn er pal voor de borden twee grote uitrolbare schermen aan het plafond bevestigd. Met een druk op de knop laat Van der Meijs de schermen naar beneden zakken. “Het smartboard werkt dan echter nog steeds niet en als docent sta je te veel onder het scherm om er iets op te kunnen aanwijzen.”
Bovendien, zo zegt Van der Meijs, wordt zijn laptop niet door het systeem geaccepteerd. Hij kan nu niet zijn presentatie projecteren en interactief doceren. Van der Leij noemt dat ‘restpunten’. “Laten we het nu eerst oplossen naar hoe het was bedacht.”
Fundamenteel
Onderwijsdirecteur Herman Russchenberg zegt dat er sprake is van een fundamenteel probleem: “Het concept van één klein scherm is niet goed.” Van der Leij: “Het is niet zo dat het voor iedereen niet werkt.” Russchenberg: “Voor wie wel dan?”
Opleidingsdirecteur Informatica Hans Tonino valt hem bij: “Voor een wiskundedocent die ook wil kunnen schrijven, is dit niet geschikt.” Van der Leij: “Bij andere vakken zou dit concept prima kunnen werken. Voor wiskunde geeft het een uitdaging.” Russchenberg: “Een uitdaging? Het werkt niet!”
Lijstje klachten
Dan volgt er nog een lijstje met klachten. Als een smartboard is volgeschreven met teksten zouden die teksten kunnen worden doorgeschoven naar één van de andere borden. Dat werkt echter niet. Videoconferencing evenmin. Een camera waarmee documenten zijn te projecteren, geeft geen scherp beeld. De lessenaar is te klein. Camera’s om colleges op te nemen voor collegerama zijn niet te koppelen.
Russchenberg voegt daar aan toe dat een docent hem mailt dat de helft van de studenten niet meer komt, omdat sheets achterin niet goed te zien zijn. Volgens Van der Meijs krijgen docenten maar de helft van hun stof af doordat ze niet snel kunnen schrijven met de elektronische pen.
Rullmann zegt de kritiek te begrijpen. “Als de techniek faalt, kun je daar ontzettend agressief van worden. We moeten hier van leren voordat we de volgende zalen gaan aanpakken.”
Gewaarschuwd
Onderwijsdirecteur Russchenberg wijst erop dat vooraf al was gewaarschuwd dat het concept niet deugde. Rullmann nuanceert dat. “We hebben mensen laten inspreken. Vanuit de faculteit 3mE is dat gebeurd, vanuit EWI kwam minder respons.”
Van der Leij spreekt over de wet van de remmende voorsprong. Rullmann: “Nou, dit is vertragende achterstand. Het licht dooft nu zowel bij de docent als op het scherm. Misschien hebben we in onze hoogmoed een stap te ver gezet. We proberen een oplossing te vinden voor het conceptuele probleem.”
Volgende week laat Rullmann zich informeren door docenten wiskunde.
Zie ook: ‘Elektronische borden voldoen niet’

Comments are closed.