Licht in de duurbetaalde duisternis

Laat staan een voor- én een achterlicht, die het nog doen ook.

En ja, dat moet je allemaal hebben, wil je geen boete krijgen als de politie je in het donker staande houdt. De politie Haaglanden, waar Delft ook onder valt, is gisteren begonnen met een twee maanden durende actie waarbij fietsers ‘dagelijks en intensief’ worden gecontroleerd.

De boetes zijn niet astronomisch hoog, maar het is toch balen als je veertien euro moet betalen omdat één van je lampen het niet doet (of ontbreekt). Twee niet-werkende lampen kosten 23 euro, net als het ontbreken van reflectie op de achterkant, de trappers of de wielen. Nu kun je ervoor kiezen de komende maanden te gaan lopen zo gauw het begint te schemeren, maar erg aantrekkelijk is dat niet als je op de campus woont. Vandaar wat tips voor toekomstige brave burgers.

Als je geen zin hebt in een dynamo omdat de draadjes het toch niet lang volhouden en je fiets er zwaarder van trapt, neem dan van die losse lampjes. Wel rood achter en wit of geel voor, anders hang je nog. En ze moeten ook nog eens op de fiets worden geklikt en dus niet aan de jas of tas, want ook dat betekent een boete. Net als een knipperend lampje. Dat staat wel gezellig, maar de politie ziet er de lol niet van in.

Overigens zijn losse lampjes weer niet aan te raden voor mensen met een slecht geheugen, want je moet er wel telkens aan denken om ze mee te nemen en ze van de fiets te halen. (SB)

www.politie.nl/haaglanden

www.daarkunjemeethuiskomen.nl

De politie in Delft heeft er nu echt genoeg van. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat fietsen zonder licht. En dat is slecht nieuws voor heel veel studenten, want oude barrels hebben meestal niet eens alle vereiste reflectoren. Laat staan een voor- én een achterlicht, die het nog doen ook.

www.politie.nl/haaglanden

www.daarkunjemeethuiskomen.nl