Lauw

Bij De Bolk is het rustig. Een paar verstarde leden wachten aan de bar totdat de discjockeys een bekend liedje draaien. Maar het zou dinsdagavond drukker worden. De traditionele cocktailavond, die regionaal bekendheid geniet, zorgt elk jaar voor een gevulde sociëteit. Het winnen van nieuwe leden is niet de hoofdzaak bij ‘De Bolk’. ,,Het is gewoon een leuk en mooi feest voor de leden.”

Jansbrug heeft wel als doel het ‘binnenhalen van nieuwe leden’. Een heuse inschrijfbalie staat midden in de borrelzaal om eventuele vragen te beantwoorden. Dinsdagavond melden zich al vierentwintig gegadigden aan. Bestuurslid Linda Carton: ,,Het is een service en traditie om halverwege het jaar nogmaals een inschrijving te hebben. De ledenstop van honderdtwintig in de Owee heeft vooral een logistieke reden. Onze keuken kan gewoon niet meer mensen hebben.” De alternatieve muziek die op de begane grond wordt gedraaid trekt een veertigtal leden die zin hebben om eens te swingen.

Dinsdag is de avond van de cocktails. Net als de Bolk is het bij Jansbrug ook raak. Inspirerende namen als ‘Doodkapje’, ‘Blauwkapje’ en ‘Sneeuwwitjes Natte Droom’ herinneren aan het thema van de Nowee, ‘Er was eens….’.

Sprookjes worden er niet verteld bij Nobel, daar komt de harde waarheid op tafel. Het merendeel van de Internetgebruikers is alleen geïnteresseerd in sex, aldus Anne de Haan. De studente kunstgeschiedenis uit Utrecht houdt een Jiskefet-achtige lezing tijdens ‘Ladies night’. Haar lezing maakt duidelijk dat vrouwen gemaakt zijn voor Internet. Ze houden simpelweg van kletsen en het in stand houden van sociale contacten op grote afstand.

Slechts een enkeling schrijft zich in tijdens de Nowee. De reden is niet helemaal duidelijk. Misschien verwoorden Eelko en Ralf, twee jongens aan de bar bij Jansbrug, de lauwe belangstelling het best. ,,Wij hebben die band niet nodig. Zonder hier lid te zijn kunnen komen we ook wel binnen. Maar als ze Grolsch zouden schenken in plaats van dat vieze Oranjeboom zouden we er nog een keer over denken.”

Rico Zweers

Een waanzinnig ‘schuimspektakel’ had het helemaal moeten maken op De Bond, afgelopen maandagavond tijdens de Nowee. De studentenvereniging is samen met De Bolk het ‘highlight’ van de eerste avond van de week die primair bedoeld is om nieuwe leden te trekken. Een zielig hoopje schuim in de ene zaal en een goede coverband in de andere geeft een contrasterend beeld. Organisator Bram Vromans van De Bond: ,,’t Was onwijs leuk. Iedereen ging met schuim gooien.” In de kelder worden ‘Ganzebord’ en ‘Mens-erger-je-niet’ van de tafel gegooid om plaats te maken voor drie televisies waarachter vier fanaten een computerspelletje zitten te spelen.

Rico Zweers