Onderwijs

Laat ‘datamanager’ alle onderzoek controleren

Onderzoeksinstituten als universiteiten zouden een onafhankelijke ‘datamanager’ moeten aanstellen, die alle wetenschappelijke publicaties checkt. Daarvoor pleitte socioloog Kees Schuyt donderdag tijdens een debat in het VSNU-café.

Travellers on the A58 from Vlissingen to Bergen op Zoom please slow down. The right lane is closed this week to allow asphalt researcher, Dr Erik Schlangen, and his postdoc researcher, Alvaro Garcia (both of the faculty of Civil Engineering and Geoscience), to drill dozens of holes in a 400-meter long stretch of the road and take samples for subsequent experimentation.
Last December road workers resurfaced this section of the highway using a special type of asphalt developed by the Delft researchers: the blacktop contains 1-centimetre long steel fibres, an additive that is meant to make the asphalt self-healing.

“Due to the fibres, the asphalt is conductive and can thus be heated by holding a coil above it, which generates an alternating magnetic field,” Garcia explains. When the bitumen in the asphalt heats up to about 60 or 70°C, it softens and the tiny cracks in the asphalt close.

Dr Schlangen believes the life-spans of many blacktop surfaces can be doubled to about 12 years if steel fibres are added during the fabrication process and if the asphalt is subsequently heated approximately once per year, using a specially equipped vehicle that passes a large heated coil over the road surface.

The type of material Dr Schlangen is studying is called Zoab, a highly porous asphalt concrete that is much-used in the Netherlands because of its excellent water-draining properties: water seeps through the openings in the asphalt.
The main problem with this asphalt however is that, owing due to temperature cycles, wetting and drying cycles, UV lighting and traffic loads, the bitumen becomes brittle and cracks after just a couple years of use. Ravelling – the process by which the surface layer’s small stones are dislodged – then occurs. But by occasionally heating the asphalt, the micro cracks close again and the aging process slows down.

“In Spain, we don’t have to heat the asphalt with these kind of tricks,” says Garcia, a Spaniard, laughing. “During hot summers the sun heats it to 60 or 70°C.” He adds however that under such conditions heating is in fact not a good thing: “If the asphalt is heated for too long, this also damages the road. You only want to heat the asphalt for a very short time.”
The 120 drill cores taken from the A58 will be exposed to varying climate regimes. “We want to speed up the asphalt’s aging process,” Schlangen explains. “Subsequently, we want to discover how often the material must be heated to extend its lifetime, and how this depends on climatic situations.”


Volgens Schuyt, die voorzitter is van de commissie Wetenschap, ethiek en integriteit van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, blijven gevallen van onderzoeksfraude “betreurenswaardige incidenten”. Het heeft het weinig zin om nog duidelijker in de Nederlandse gedragscode wetenschapsbeoefening te zetten dat sjoemelen met onderzoeksgegevens niet mag.


Wel vindt hij het belangrijk dat onderzoekers niet solo opereren en dat ze elkaars werk controleren. Dat Diederik Stapel in zijn eentje onderzoek deed op scholen “had alle bellen moeten laten rinkelen”. Ook medeauteurs van onderzoek, zoals de Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk, zijn verantwoordelijk voor de data die eraan ten grondslag liggen.


De KNAW onderzoekt momenteel hoe de verschillende wetenschapsdisciplines omgaan met dataverzameling, -controle en -archivering. Vooruitlopend daarop pleit Schuyt ervoor dat grote onderzoeksinstituten standaard een onafhankelijke ‘datamanager’ in dienst nemen, die alle onderzoeksgegevens op fraude controleert voor ze worden gepubliceerd.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.