Kort nieuws

De VoogdCollegevoorzitter dr. N. de Voogd wil de TU Delft nog eens vier jaar besturen. Per 1 april loopt zijn eerste ambtstermijn af en minister Ritzen moet hem nu voor herbenoeming bij de Kroon voordragen.

Van Gogh (1)

Nederland en Frankrijk gaan meer samenwerken op onderzoeksgebied. Beide landen hebben daar elk 150.000 gulden per jaar voor over, bedoeld voor reis- en verblijfskosten van jonge onderzoekers. Minister Ritzen en de Franse staatssecretaris d’Aubert (onderzoek) hebben vorige week hun handtekening gezet onder het Van Gogh-programma. Doel hiervan is om wetenschappelijke en technologische samenwerking tussen de twee landen te bevorderen en de uitwisseling van jonge, veelbelovende onderzoekers te stimuleren.

Van Gogh (2)

Het Nederlands-Franse Van Gogh-programma is gepresenteerd bij de ingebruikname van de deeltjesversneller AGOR. Deze versneller is gebouwd in Frankrijk en overgebracht naar het Kernfysisch Versnellers Instituut in Groningen. Voor de ontwikkeling en bouw van AGOR gaven de beide landen ieder 45 miljoen gulden. Het Van Gogh-programma wordt dus met veel minder geld toebedeeld. De jonge onderzoekers moeten meewerken aan een samenwerkingsproject dat goedgekeurd is door NWO en haar Franse zusterorganisatie.
Eerste paal

De gezamenlijke Technisch Physische Dienst van TNO en TU gaat uitbreiden. Daartoe heeft collegevoorzitter De Voogd gisteren samen met ir. W Kooijmans, financieel directeur van TNO, de eerste paal geslagen. Als gevolg van vorst in de grond kon er niet geheid worden. Vandaar dat er een symbolisch paaltje de grond in werd gedreven met een handhei-apparaat. Met de uitbreiding van het samenwerkingsproject TPD is een bedrag van acht miljoen gulden gemoeid.
Stoel gered

Philips heeft zich onlangs bereid verklaard om de leerstoel bedrijfsmechanisatie van de faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek voor 0,3 fte (voltijdsbaan) te financieren. Daarmee redt het bedrijf de deeltijd-stoel, die dreigde te sneuvelen tijdens een reorganisatie.

De Voogd

Collegevoorzitter dr. N. de Voogd wil de TU Delft nog eens vier jaar besturen. Per 1 april loopt zijn eerste ambtstermijn af en minister Ritzen moet hem nu voor herbenoeming bij de Kroon voordragen. Een commissie uit de universiteitsraad moet de minister echter eerst nog van advies dienen.

Van Gogh (1)

Van Gogh (2)